De optimale juridische omstandigheden voor de bestuurlijke boete.

Auteur(s)
Deben, L.
Jaar
Samenvatting

The recent increase of legistative initiatives to plan social life has led to a cry for transparancy in the jungle called legislation. The people can’t anticipate the consequences of their actions due to lack of knowledge about the sanctions on certain behaviour. When a rule is unknown it’s clear that it can’t be effective. The administrative enforcement model can contribute to a more coherent and transparent legislation. As nearly all norm breaches can be dealt with both in an administrative as a criminal way, the choice to implement an administrative fine is merely a political one. The grounds on witch the rule makers can base their decision upon are being investigated in this report. As there are situations where an administrative sanctioning is clearly favourable, they can indicate the conditions that have to be fulfilled in order to make profitable use of the administrative fine. The report aims to give an overview of the premises that have to be fulfilled in order to implement the administrative fine. As the legislator always is given the choice between the adminisitrative and the criminal fine, the research includes the intertwinement with the criminal variant and the conditions in which a choice for the administrative figure is advisable. But even though the guidelines can indicate otherwise, one should always bear in mind that, depending on the circumstances, other factors might play a decisive role. So every time before making the decision to introduce an administrative fine, a thorough evaluation of the specific circumstances is recommendable. (Author/publisher) Nederlandse samenvatting: De verzorgingsstaat heeft een inflatie aan regelgeving met zich meegebracht. Er is nood aan coherente en transparante wetgeving die de burgers toelaat de gevolgen van hun gedrag in te schatten. Het administratieve handhavingsmodel moet bijdragen tot deze vereenvoudiging van de huidige wirwar van regelgeving. Nagenoeg alle overtredingen kunnen zowel strafrechtelijk als bestuursrechtelijk opgevolgd worden, zodat de keuze voor een bestuurlijke handhaving in de eerste plaats een politieke is. Vanuit politieke overwegingen is het verdedigbaar dat een aantal overtredingen uit het nationale strafrecht overgeheveld worden naar een ander administratief niveau dat beter geplaatst is om een coherent beleid te voeren. Ongeacht het niveau waarop ze geïnstitutionaliseerd zijn, zijn er bepaalde situaties die zich duidelijk beter lenen voor een bestuursrechtelijke sanctionering. Dit rapport bespreekt de kenmerken van de overtredingen en de sanctionering aan de hand waarvan de wetgever kan nagaan of het bestuurlijke model een goede optie is. Bij de bespreking van de elementen die een rol spelen bij de bepaling welke overtredingen door een bestuurlijke boete kunnen gesanctioneerd worden, wordt vanzelfsprekend ook de strafrechtelijke variant in ogenschouw genomen. Het uiteindelijke resultaat geeft een indicatie van de voorwaarden die vervuld moeten zijn om de bestuurlijke boete een voordeel op de strafrechtelijke te geven. Of deze condities ook daadwerkelijk tot een betere handhaving leiden moet telkens weer in concreto bepaald worden. Ondanks de vervulling van de vooropgestelde condities blijft de invoering van de bestuurlijke boete steeds weer maatwerk waaraan een grondige evaluatie van de situatie aan vooraf moet gaan en waarbij de condities gerelativeerd kunnen worden binnen een bepaalde context. (Author/publisher) The report is available at: http://www.steunpuntverkeersveiligheid.be/nl/modules/publications/store…

Publicatie aanvragen

1 + 0 =
Los deze eenvoudige rekenoefening op en voer het resultaat in. Bijvoorbeeld: voor 1+3, voer 4 in.

Publicatie

Bibliotheeknummer
20050513 ST [electronic version only]
Uitgave

Diepenbeek, Steunpunt Verkeersveiligheid, 2005, 26 p., 37 ref.; Rapportnummer RA-2005-58

Onze collectie

Deze publicatie behoort tot de overige publicaties die we naast de SWOV-publicaties in onze collectie hebben.