De VVD en het CDA hebben op 30 september 2010 een regeerakkoord gesloten waarin onder andere door de partijen werd afgesproken op delen van het snelwegennet de wettelijke maximum snelheid te verhogen van 120km/u naar 130km/u. Om dit te realiseren worden door de Dienst Verkeer en Scheepvaart (DVS) en andere partijen verschillende implementatie scenario’s ontwikkeld. Parallel daaraan is een aantal proeftrajecten geïdentificeerd waar al in het voorjaar van 2011 130Km/u gereden zal mogen worden (vanaf 1 maart 2011 o.a. op de afsluitdijk). Om te komen tot een goede implementatie van de nieuwe snelheidslimiet (130km/u) wil DVS weten welke wetenschappelijke modellen gebruikt kunnen worden om de relatie tussen snelheid en verkeersveiligheid te representeren. De centrale vraag hierbij is: Welke wetenschappelijke modellen geven onderbouwing over de relatie tussen snelheden van verkeer en verkeersveiligheid? Op basis van een literatuurstudie wordt geconcludeerd dat er ondanks het grote aantal onderzoeken op dit gebied toch nog veel onzekerheid is. Uiteindelijk concluderen we dat de Power Functions van Nilsson het best gebruikt kunnen worden (al dan niet met de exponenten van Elvik et al.,2004). Het verdient wel de aanbeveling op een juiste wijze om te gaan met alle onzekerheden die er nog zijn als het gaat om de relatie tussen snelheid en verkeersveiligheid. Dit kan op verschillende manieren, o.a. door juiste communicatie van deze onzekerheden, het doen van een goede gevoeligheidsanalyse en het gebruik van nieuwe modelleer technieken zoals Exploratory Modelling. (Author/publisher)
Samenvatting