De risico's van bermongevallen in samenhang met de berminrichting : enkelvoudige ongevallen op Rijkswegen. In opdracht van het Ministerie van Infrastructuur en Milieu, Water, Verkeer en Leefomgeving WVL.

Auteur(s)
Hengeveld, J. & Nägele, R.
Jaar
Samenvatting

Ongeveer 40% van de ongevallen met doden en ziekenhuisgewonden op rijkswegen betreft een enkelvoudig ongeval. Een ontwerpaspect dat bij ongevalsstudies vaak naar voren komt als oorzaak van (letsels bij) enkelvoudige ongevallen op rijkswegen is een onvoldoende vergevingsgezinde berm, bijvoorbeeld door aanwezigheid van obstakels in bermen. Vanwege de omvang van het probleem in termen van ernstige slachtoffers is er behoefte aan meer inzicht in risico's in relatie tot berminrichting. Om een stap verder te komen in het onderzoek naar bermkenmerken zijn er in opdracht van Rijkswaterstaat en DGB in 2012 en 2013 verschillende ongevalsstudies uitgevoerd. In het onderhavige onderzoek wordt gefocust op de locaties met ernstige enkelvoudige ongevallen ten opzichte van ‘controle’ locaties zonder ongevallen. Hiermee kunnen uitspraken worden gedaan over de kans op ernstige enkelvoudige ongevallen in relatie tot bermkenmerken. Dit is gedaan door een zogenaamd ‘nested case-control’ onderzoek uit te voeren, waarbij voor de 200 ongevalslocaties uit het onderzoek van 2012/2013 controle locaties worden geselecteerd die op een aantal relevante factoren (zoals verkeersintensiteit, maximumsnelheid, e.d.) zijn gekoppeld, maar waar geen (ernstige) ongevallen hebben plaatsgevonden. (Author/publisher)

Publicatie aanvragen

8 + 2 =
Los deze eenvoudige rekenoefening op en voer het resultaat in. Bijvoorbeeld: voor 1+3, voer 4 in.

Publicatie

Bibliotheeknummer
20200354 ST [electronic version only]
Uitgave

Amersfoort, Royal Haskoning DHV, 2014, 51 p. + bijl., 4 ref.; BD1224-100-100

Onze collectie

Deze publicatie behoort tot de overige publicaties die we naast de SWOV-publicaties in onze collectie hebben.