De scooter zonder omweg de slimste : analyse van pilot voor scootercampagne uitgevoerd door de RAI Vereniging afdeling Gemotoriseerde Tweewielers.

Auteur(s)
RAI, Afdeling Gemotoriseerde Tweewielers
Jaar
Samenvatting

Achtergrond pilot: In de maand juni van het afgelopen jaar heeft de pilot plaatsgevonden van de scootercampagne “De scooter, zonder omweg de slimste!”. Het doel van deze campagne is om de scooter te positioneren als een vervoermiddel, hét alternatief voor de steeds toenemende verkeerscongestie. Aan de pilot hebben de volgende bedrijven meegedaan: - Achmea, Amsterdam - Belastingdienst, Amsterdam - Europeesche Verzekeringen, Amsterdam - Atlas-gebouw, Amsterdam - NOB, Hilversum - PTT Post, Den Haag - Regus B.V., Amsterdam - World Fashion Centre, Amsterdam Bij elk bedrijf hebben gedurende één of twee weken diverse scooters gestaan, die geheel vrijblijvend door medewerkers van het bedrijf gebruikt konden worden. Men kon de scooter meenemen voor een blokje om, voor een zakelijke afspraak, maar ook voor woonwerkverkeer (zowel voor een dag als ook voor een weekend). Aan degenen die op een scooter stapten, werd gevraagd zowel voor als na de proefrit een aantal vragen te beantwoorden. De antwoorden zijn vervolgens geanalyseerd, opdat een beeld ontstaat van de mogelijkheden van een dergelijke campagne. Bijna iedereen die een proefrit heeft gemaakt, heeft ook een formulier ingevuld; een enkeling weigerde. In totaal zijn 543 formulieren ingevuld, waarvan ongeveer de helft (273) compleet. Conclusie: De resultaten van de pilot zijn positief te noemen. Het is opmerkelijk dat de vóór de proefrit al behoorlijk positieve score, ná de rit zelfs wat beter wordt. Verder valt op dat mannen weliswaar eerder op een scooter gaan rijden, maar dat vrouwen na een proefrit beduidend positiever oordelen over het vervoermiddel. De meerderheid beschouwt de scooter als een goed alternatief vervoermiddel. Redenen om niet over te stappen van het huidige vervoermiddel op een scooter zijn veelal niet in het product zelf gelegen, maar in externe omstandigheden als afstand woon-werkverkeer, weer en diefstalrisico. Verder valt op dat degenen uit een jongere leeftijdscategorie meer open staan voor de scooter dan degenen afkomstig uit oudere leeftijdscategorieën en dat degenen die verder dan 15 kilometer van hun werk wonen minder snel geneigd zullen zijn auto of openbaar vervoer te ruilen voor een scooter. Met name mensen die binnen een straal van 15 kilometer van hun werk wonen zijn positief over de mogelijkheden van scooters voor het woon-werkverkeer. Voor meer informatie kunt u contact opnemen met: RAI Vereniging Afdeling Gemotoriseerde Tweewielers Ine Cup Tel: 020 – 504 49 49 E-mail: i.cup@rai.nl

Publicatie aanvragen

8 + 7 =
Los deze eenvoudige rekenoefening op en voer het resultaat in. Bijvoorbeeld: voor 1+3, voer 4 in.

Publicatie

Bibliotheeknummer
20011901 ST [electronic version only]
Uitgave

Amsterdam, RAI Vereniging, 2001, 7 p.

Onze collectie

Deze publicatie behoort tot de overige publicaties die we naast de SWOV-publicaties in onze collectie hebben.