De veiligheid van voetgangers binnen de bebouwde kom : een literatuurstudie met aanbevelingen voor onderzoek en een onderzoekprogramma.

Auteur(s)
Kraay, J.H.
Jaar
Samenvatting

De doelstelling van het onderzoek, waarvoor deze literatuurstudie een eerste aanzet wil zijn, is er achter te komen welke variabelen samenhangen net het optreden van botsingen in conflictsituaties tussen het voetgangersverkeer en het rijdende verkeer. We kunnen de variabelen reeds onderscheiden als behorende tot vier grote groepen, te weten tot die van de kenmerken van de groep voetgangers, van de groep rijdend verkeer,. van de groep oversteekplaatsen en die van de groep omgevingselementen. Bij de groep voetgangers wordt gedacht aan variabelen zoals leeftijd, sekse, bewegingskenmerken, ervaring en opleiding, intensiteiten en bewegingen van voetgangersstromen, e.d. Bij het rijdende verkeer zijn onder meer de volgende variabelen van toepassing: verkeersintensiteiten, rijsnelheid, samenstelling van de voertuigenstroom, rijervaring en -opleiding. De variabelen waaraan wordt gedacht in verband met de kenmerken van oversteekplaatsen zijn: type, plaats, frequentie, verlichting, breedte en lengte, (voor)aanduiding. De variabelen welke een rol kunnen spelen in de omgeving zijn o.a. type weg (één- of tweerichtingsweg), al of niet voorzien van ventwegen, enz.), wegbreedte, materiaal van het wegdek, breedte van het trottoir, bereikbaarheid van de oversteekplaats, uitzicht, duidelijk zal wel zijn dat in een dergelijk onderzoek de waarnemingsaspecten een belangrijke plaats innemen. De mogelijkheden en beperkingen van zowel de rijdende als de te voetgaande verkeersdeelnemer betreffende de waarneming zullen veel alsmede de richting van het onderzoek bepalen.

Publicatie

Bibliotheeknummer
A 179 [electronic version only]
Uitgave

Voorburg, Stichting Wetenschappelijk Onderzoek Verkeersveiligheid SWOV, 1970, XXIV + 81 p., 52 ref.

SWOV-publicatie

Dit is een publicatie van SWOV, of waar SWOV een bijdrage aan heeft geleverd.