De Zandvoorste invulling van duurzaam veilig voor gebiedsontsluitingswegen binnen de bebouwde kom. Paper gepresenteerd tijdens het Nationaal verkeerskundecongres 2010, De Doelen Rotterdam, 3 november 2010.

Auteur(s)
Hegeman, G. Straaten, J.W.B. van & Overpelt, G.J.
Jaar
Samenvatting

Dit artikel beschrijft hoe de gemeente Zandvoort, door creatief om te gaan met de operationele eisen voor een duurzaam veilige weginrichting van wegen heeft voldaan aan deze eisen voor het inrichten van gebiedsontsluitingwegen binnen de bebouwde kom. Tegelijkertijd is rekening gehouden met alle andere belangen en wensen van weggebruikers en omwonenden waar een gemeente in de praktijk mee te maken heeft. Opvallend effectief is het gebruik van verhardingen: (zwart) asfalt voor de rijloper, rode klinkergoten, brede, zwarte trottoirbanden en rode fietspaden. Door de inrichting lijkt de rijloper voor gemotoriseerd verkeer smal, waardoor bestuurders snelheden onder de limiet kiezen. Daarnaast kan, omdat alle verhardingen op hetzelfde niveau zijn, calamiteitenverkeer ongehinderd langs mogelijke files op stranddagen rijden. (Author/publisher)

Publicatie

Bibliotheeknummer
20101949 aa ST [electronic version only]
Uitgave

In: Nationaal verkeerskundecongres 2010, De Doelen Rotterdam, 3 november 2010, 10 p., 4 ref.

Onze collectie

Deze publicatie behoort tot de overige publicaties die we naast de SWOV-publicaties in onze collectie hebben.