Determinanten van de letselernst bij verkeersongevallen.

Auteur(s)
De Brabander, B.
Jaar
Samenvatting

This report examines the chance to get injured when persons are involved in a traffic accident. Chances to get killed, to get minor and major injuries are calculated, as well the chance to incur only material damage. These chances are calculated with a multinomial logistic regression model. The accident severity is also examined with a CHAID analysis. Variables in the model included age groups, the location of the accident (by means of the type of street – highways were not included in the study), different variables to describe weather conditions (snow, storm, rain, temperature below/above 0°C), the timing of the accident (night, weekend, official holiday, school holiday) and the type of accident (differenct types of casualties involved, as well as a distinction of the other party involved). Empirical data from 2000 and 2001 from Antwerp and surroundig districts were used to build the models. The data from 2002 was used to examine the reliability of the variables found in the first model. The results from the 2002 data show that the variables used in the 2000-2001 model are reliable. Results show that a number of variables do not have a significant impact on the outcome of an accident: none of the weather conditions or variables relating to the timing of the accident were significant. (Author/publisher) Nederlandse samenvatting: In dit onderzoek wordt de kans op letsels bestudeerd wanneer een verkeersongeval zich voordoet. Er worden twee verschillende technieken gebruikt om de verkeersongevallen te bestuderen: er werd een multinomiaal logistisch regressiemodel gemaakt en er werd een beslissingsboom opgesteld met de CHAID techniek. In het multinomiaal logistisch regressiemodel wordt de kans berekend op een letsel wanneer een ongeval zich voordoet. Er wordt dus niet berekend wat de kans op een bepaald verkeersongeval is. Met de CHAID techniek wordt een beslissingsboom gemaakt waarbij de waarden voor variabelen gegroepeerd worden indien ze geen significant verschil opleveren in het ongevalsprofiel. Ook wordt de beslissingsboom geconstrueerd op basis van die variabelen die de grootste verschillen in ongevalsprofiel bevatten. Verschillende variabelen werden opgenomen in de dataset zodat kon nagegaan worden of ze significant zijn. Een eerste variabele beschrijft het ongevalstype. Hierbij wordt gekeken welk type weggebruiker er het slachtoffer is in het ongeval. Ook wordt de andere partij in het ongeval opgenomen in de analyse. Het geslacht en de leeftijdsgroep waartoe de betrokkene behoort, zijn de socio-demografische kenmerken die in deze studie zijn opgenomen. Een aantal variabelen hebben betrekking op het de klimatologische omstandigheden op het moment van het ongeval: er werd voor elk ongeval nagegaan of het op dat moment vroor, regende, sneeuwde of stormde. Ook werd een variabele opgenomen die de zonneschijnduur bevatte op het moment van het ongeval. Andere variabelen hebben betrekking op de timing van het ongeval: gebeurde het ongeval tijdens het weekend of op een werkdag, ’s nachts of overdag, op een feestdag, of tijdens een schoolvakantie. Tenslotte wordt de locatie van het ongeval omschreven: er werd een onderscheid gemaakt naar woonstraat, hoofdstraat, wijkverzamelweg en hoofdverkeersweg. Ongevallen op autosnelwegen zijn niet opgenomen in deze studie. De empirische gegevens hebben betrekking op de Stad Antwerpen en de gemeenten Berchem, Borgerhout, Wilrijk, Hoboken, Deurne, Merksem, Ekeren, Berendrecht, Zandvliet en Lillo. De verkeersongevallen die bestudeerd werden, hebben zich voorgedaan in 2000 en 2001. De verkeersongevallen in 2002 dienden om te controleren of de weerhouden significante variabelen betrouwbaar zijn. De ongevallen betroffen zowel de letselongevallen als de aangegeven ongevallen met materiële schade. (Author/publisher) The report is available at: http://www.steunpuntverkeersveiligheid.be/nl/modules/publications/store…

Publicatie aanvragen

3 + 0 =
Los deze eenvoudige rekenoefening op en voer het resultaat in. Bijvoorbeeld: voor 1+3, voer 4 in.

Publicatie

Bibliotheeknummer
C 34699 [electronic version only]
Uitgave

Diepenbeek, Steunpunt Verkeersveiligheid, 2005, 118 p., 20 ref.; Rapportnummer RA-2005-51

Onze collectie

Deze publicatie behoort tot de overige publicaties die we naast de SWOV-publicaties in onze collectie hebben.