Different policy objectives in road pricing : a game theory approach.

Auteur(s)
Joksimovic, D. Bliemer, M.C.J. & Bovy, P.H.L.
Jaar
Samenvatting

In this paper we focused on a new approach to formulate and solve optimal toll problem. The aim is to gain more insight into determining optimal tolls as well as into the behaviour of users. To formulate the problem we use utility maximisation theory including different objectives of the road authority. We define different game concepts dependent on the interaction between players (travellers on the one side and the road authority on the other). The road authority influences the travellers with different toll values while travellers react on these tolls by changing their travel behaviour. Travellers can decide to change their route (in order to avoid to pay tolls), or even decide not to travel at all. The games are solved for different policy objectives of the road authority: maximize total utility, maximize toll revenues and maximize social surplus. The game concept in which the road authority has more market power than the travellers is the most realistic game. An illustration of the games for different policy objectives is presented showing different optimal toll patterns for different objectives. (Author/publisher) Nederlands abstract: Verschillende Doeleinden in Prijsbeleid: Een Speltheoretische Benadering. In dit artikel richten we ons op een nieuwe benadering voor het formuleren van het probleem van optimaal prijsbeleid. Het doel is om meer inzicht te krijgen in het bepalen van optimale tolheffingen en het gedrag van de reizigers. Nutstheorie wordt gebruikt om het probleem te formuleren voor verschillende doelstellingen van de wegbeheerder. Diverse speltheoretische concepten worden gedefinieerd afhankelijk van de interactie tussen spelers (reizigers aan de ene kant en de wegbeheerder aan de andere kant). De wegbeheerder beïnvloedt de reizigiers door middel van tolheffingen, terwijl de reizigers reageren door hun reisgedrag aan te passen. De reizigers kunnen beslissen hun route te veranderen (om de tol te ontlopen), of kunnen beslissen om af te zien van de rit. Een spel tussen de spelers kan worden opgelost voor verschillende beleidsdoelstellingen van de wegbeheerder, namelijk: maximalisatie van totale nut, maximalisatie van de tolopbrengsten, en maximalisatie van het sociale surplus. Het spelconcept waarin de wegbeheerder een grotere marktinvloed heeft dan de reizigers het meest realistisch. Ter illustratie worden verschillende spellen met verschillende beleidsdoelstellingen gepresenteerd, waarbij wordt aangetoond dat verschillende doelstellingen leiden tot verschillende optimale tolheffingen. (Author/publisher)

Publicatie aanvragen

11 + 5 =
Los deze eenvoudige rekenoefening op en voer het resultaat in. Bijvoorbeeld: voor 1+3, voer 4 in.

Publicatie

Bibliotheeknummer
20051732 e6 ST (In: ST 20051732 [electronic version only])
Uitgave

In: Duurzame mobiliteit : hot or not ? : 32ste Colloquium Vervoersplanologisch Speurwerk CVS : bundeling van bijdragen aan het colloquium gehouden te Antwerpen, 24 en 25 november 2005, deel 5, p. 1367-1387, 13 ref.

Onze collectie

Deze publicatie behoort tot de overige publicaties die we naast de SWOV-publicaties in onze collectie hebben.