Differentiatie verkeersveiligheid spitsstroken : hoofdrapport.

Auteur(s)
-
Jaar
Samenvatting

Het doel van dit onderzoek is het bepalen van het verkeersveiligheidsniveau van een spitsstrook, gedifferentieerd naar verkeersveiligheidgerelateerde variabelen en het risicoverloop daarbinnen, in vergelijking met reguliere wegindelingen met vluchtstrook. Een voor- en nastudie naar de verkeersveiligheid op trajecten waar in de loop der tijd een spitsstrook is aangelegd heeft beperkte toegevoegde waarde op reeds in het verleden uitgevoerde onderzoeken en is daarom geen onderdeel van onderhavig onderzoek. In hoofdstuk 2 van dit rapport worden ongevalsrisico’s van spitsstrooktrajecten vergeleken met reguliere trajecten. Om te onderzoeken of er verschillen zijn in het gebruik van en de gereden snelheden op een spitsstrook ten opzichte van een reguliere rijstrook worden in hoofdstuk 3 de rijstrookverdeling en gereden snelheden geanalyseerd. Aanvullend op de in hoofdstuk 2 gepresenteerde ongevalsrisico’s is onderzocht of er aanvullende verkeersveiligheidgerelateerde variabelen zijn die een bijdrage leveren aan de verklaring van de verkeersveiligheid van spitsstrooktrajecten, deze analyse wordt in hoofdstuk 4 beschreven. Hoofdstuk 5 geeft inzicht in de tijdsduur gedifferentieerd naar verkeersdrukte dat spitsstroken geopend zijn. Hoofdstuk 6 bevat de conclusies en mogelijke verklaringen. Deze beschouwing vindt plaats door enerzijds feitelijke bevindingen uit het onderzoek met elkaar in lijn te brengen en deze anderzijds te verbinden met mogelijke verklaringen op basis van expert judgement. Het hoofdstuk sluit dit rapport af met een aantal aanbevelingen. (Author/publisher)

Publicatie

Bibliotheeknummer
20170033 ST [electronic version only]
Uitgave

[S.l. : s.n.], 2015, 44 p.,; GM-0162870

Onze collectie

Deze publicatie behoort tot de overige publicaties die we naast de SWOV-publicaties in onze collectie hebben.