Doorlopende leerlijn : verkeerseducatie basisonderwijs

Auteur(s)
Veilig Verkeer Nederland
Jaar

Voor veel schoolvakken zijn leerdoelen en inhouden vastgelegd in een doorlopende leerlijn. Een leerlijn die geheel is toegespitst op verkeerseducatie, bestaat echter nog niet. Een leerlijn kan wel belangrijke houvast bieden bij het ontwikkelen en verzorgen van verkeersonderwijs. Het biedt immers een samenhangend en compleet overzicht van leerdoelen en activiteiten die aansluiten bij de situatie van een leerling in verschillende leerjaren. Verkeerslessen die zijn samengesteld op basis van een doorlopende leerlijn zijn dan een onderdeel van een groter kader en werken toe naar passende leerdoelen.

Met een doorlopende leerlijn ligt er, kortom, een stevig fundament voor het ontwikkelen van verkeerseducatie waarbij opbouw, samenhang en volledigheid van leerdoelen en activiteiten bevorderd worden en dat voor continue aandacht in het curriculum kan zorgen. Veilig Verkeer Nederland heeft daarom het initiatief genomen om een doorlopende leerlijn te ontwerpen gericht op het ontwikkelen van veilig verkeersgedrag van leerlingen in alle groepen van de basisschool.

Deze doorlopende leerlijn sluit aan op het door Veilig Verkeer Nederland ontwikkelde leerplan. De leerlijn is tot stand gekomen met medewerking van het nationaal expertisecentrum leerplanontwikkeling (SLO) en met consultatie van deskundigen op het gebied van didactiek, pedagogiek, verkeersgedrag en verkeersveiligheid. Veilig Verkeer Nederland gebruikt de leerlijn als leidraad voor de inhoud van haar eigen educatieve producten. De leerlijn kan daarnaast geraadpleegd worden door derden, zoals ontwikkelaars en uitgevers van verkeerseducatie in het basisonderwijs.

Pagina's
20
Bibliotheeknummer
20230153 ST [electronic version only]
Gepubliceerd door
Veilig Verkeer Nederland, [s.l.]

Onze collectie

Deze publicatie behoort tot de overige publicaties die we naast de SWOV-publicaties in onze collectie hebben.