Doorontwikkeling CycleRAP-instrument voor veiligheidsbeoordeling fietsinfrastructuur : doelmatigheid handmatige intensiteitsmetingen, betrouwbaarheid beoordelingen infrastructuur en validiteit van het CycleRAP-instrument.

Auteur(s)
Wijlhuizen, G.J. Petegem, J.W.H. van Goldenbeld, C. Gent, P. van Bruin, J. de Commandeur, J.J.F. & Kars, V.
Jaar
Samenvatting

In 2014 heeft SWOV een rapport opgeleverd over de eerste ontwikkelingsfase van het CycleRAP-instrument1 (Wijlhuizen et al., 2014). Het huidige project, dat in opdracht van de ANWB is uitgevoerd, beoogt het instrument op verschillende onderdelen verder te ontwikkelen en geschikt te maken als ‘fietsmodule’ in de iRAP/EuroRAP-methodiek. Dit rapport doet daarvan verslag aan de hand van drie deelprojecten, in dit rapport aangegeven met delen I - III, waarin onderzoek is gedaan naar: I. Doelmatigheid van handmatige tellingen van (brom)fietsintensiteiten in Amsterdam; Het doel van het eerste deelonderzoek is om na te gaan of een eenvoudige, betaalbare methode voor het vaststellen van (brom)fietsintensiteiten een voldoende betrouwbaar beeld oplevert. Dit onderzoek maakt ook deel uit van een groter onderzoek naar de samenhang tussen fietsinfrastructuur, fietsverkeer en fietsveiligheid in Amsterdam. II. Interbeoordelaarsbetrouwbaarheid van het CycleRAP-instrument; Het doel van dit tweede deelonderzoek is om de zogeheten ‘interrater’- of interbeoordelaarsbetrouwbaarheid van het CycleRAPinstrument te bepalen en die betrouwbaarheid zonodig te vergroten. Dat laatste allereerst met het oog op een grootschalige beoordeling van (fiets)infrastructuur in Amsterdam (beschreven in Deel III) van dit rapport. III. Validering van CycleRAP – de relatie tussen CycleRAP-scores en fietsveiligheid in Amsterdam. Dit deelonderzoek is erop gericht om te komen tot een zo eenvoudig mogelijk hanteerbaar instrument waarvan is aangetoond dat het, aan de hand van kenmerken van fietsinfrastructuur, een score ‘onveilig’ geeft voor locaties waar het ook relatief onveilig is, in termen van aantallen fietsongevallen. Om de doorontwikkeling van CycleRAP mogelijk te maken is eind juni 2015 een samenwerkingsovereenkomst gesloten tussen de ANWB, gemeente Amsterdam en SWOV. Door deze samenwerking was het mogelijk om gegevens over kenmerken van (fiets)infrastructuur in Amsterdam te verzamelen, waarmee alle partijen voor hen relevante kennis konden ontwikkelen ten behoeve van de doorontwikkeling van het CycleRAPinstrument.

Publicatie

Bibliotheeknummer
C 51798 [electronic version only]
Uitgave

Den Haag, Stichting Wetenschappelijk Onderzoek Verkeersveiligheid SWOV, 2016, 154 p., 26 ref.; R-2016-11

SWOV-publicatie

Dit is een publicatie van SWOV, of waar SWOV een bijdrage aan heeft geleverd.