Doorrijcurve en rammelstroken op rotondes : enige kritische kanttekeningen bij CROW-publicaties 126 en 220.

Auteur(s)
Fortuijn, L.G.H.
Jaar
Samenvatting

Het ontwerpen van rotondes kenmerkt zich door het oplossen van dilemma’s met betrekking tot de rotondestraal, rijbaanbreedte, breedte middengeleiders, aansluithoeken en detaillering van de rammelstroken. In deze bijdrage wordt aangetoond dat CROW-publicatie 126 onvolkomenheden bevat ten aanzien van: - de bepaling van de doorrijsnelheid van de snelste auto; - de overgang tussen rijbaan en rammelstrook; - de getekende helling van de rammelstrook; - de afscheiding van de rammelstrook en het middeneiland. Dit heeft ook consequenties voor CROW-publicatie 220 “Handleiding cementbetonverhardingen.” In deze bijdrage worden alternatieven aangedragen voor verbetering van de ontwerpmethodiek en constructie van rotondes. Ten slotte wordt aanbevolen verhoogd overrijdbare stroken ook in de aansluitoksels toe te passen om de berijdbaarheid van rotondes voor vrachtauto's te verbeteren. (Author/publisher)

Publicatie aanvragen

7 + 3 =
Los deze eenvoudige rekenoefening op en voer het resultaat in. Bijvoorbeeld: voor 1+3, voer 4 in.

Publicatie

Bibliotheeknummer
20071367 z ST (In: ST 20071367 CD-ROM)
Uitgave

In: Verkeerskundige werkdagen 2007, Hilversum, 13 en 14 juni 2007, 14 p.

Onze collectie

Deze publicatie behoort tot de overige publicaties die we naast de SWOV-publicaties in onze collectie hebben.