Draagvlak voor verblijfsduurheffing als maatregel voor behoud van de bereikbaarheid van binnensteden.

Auteur(s)
Jogems, A.-M. & Schouwenaar, T.
Jaar
Samenvatting

Het autoverkeer op wegen in het centrum van (grote) steden kampt steeds vaker met congestie. De verwachting is dat deze congestie in de toekomst zal toenemen als geen adequate maatregelen worden genomen. Verblijfsduurheffing kan zo’n maatregel zijn waarbij, voorafgaand aan de invoering ervan, veel aandacht moet worden besteed aan het creëren van draagvlak voor deze maatregel. De Nederlandse projecten ‘betaalstroken’ en ‘rekeningrijden’ hebben de noodzaak tot draagvlak nadrukkelijk aangetoond. Ook in het buitenland zijn ervaringen opgedaan zowel inzake verblijfsduurheffing als het creëren van draagvlak voor verblijfsduurheffing. Van belang voor het succesvol laten slagen van de invoering is inzicht te hebben in de actoren en hun belangen, belangrijke en invloedrijke actoren vooraf bij het project betrekken, de voors- en tegens inzichtelijk hebben, mogelijkheid hebben tot keuzes, alternatieven aanbieden, een communicatietraject opstarten. (Author/publisher)

Publicatie aanvragen

2 + 11 =
Los deze eenvoudige rekenoefening op en voer het resultaat in. Bijvoorbeeld: voor 1+3, voer 4 in.

Publicatie

Bibliotheeknummer
20060784 zz ST (In: ST 20060784 CD-ROM)
Uitgave

In: Verkeerskundige werkdagen 2003, Ede, juni 2003, 9 p.

Onze collectie

Deze publicatie behoort tot de overige publicaties die we naast de SWOV-publicaties in onze collectie hebben.