Draaiboek beleidspraktijktoets : een systematische beschrijving van de methodiek. In opdracht van het Directoraat-Generaal Rijkswaterstaat, Adviesdienst Verkeer en Vervoer AVV.

Auteur(s)
Weggemans, T.J.
Jaar
Samenvatting

Het project 'Mobiliteit en Gedrag' van het Ministerie van Verkeer & Waterstaat (DGP) heeft tot doel: 'het verwerven en toegankelijk maken van inzicht in menselijk mobiliteitsgedrag en het bewerkstelligen van een betere toepassing van dit inzicht ten einde mobiliteitsbeïnvloedend beleid c.q. mobiliteitsbeïnvloedende maatregelen effectiever te kunnen inzetten'. Een onderdeel van het project 'Mobiliteit en Gedrag' is het doorlichten van een aantal beleidsgebieden en het formuleren van adviezen hoe van bestaande kennis over gedrag gebruik gemaakt zou kunnen worden om de effectiviteit van voorgenomen maatregelen te vergroten. Dit onderdeel heeft de naam 'Beleidspraktijktoets' (BPT) gekregen. Tot op dit moment zijn er bij de Adviesdienst Verkeer en Vervoer twee rapporten verschenen als resultaat van de Beleidspraktijktoets, beide getooid met de titel 'Gedrag op maat' (resp. deel I, 1996 en deel Il, 1997). De Beleidspraktijktoets is bij de doelgroep geïntroduceerd tijdens de 5e V&W-Infoshop Gedragsbeïnvloeding, die op 25 januari 1996 is gehouden. Tijdens deze lnfoshop werd door de aanwezigen aan de Beleidspraktijktoets een hoge prioriteit toegekend. Hoewel onbedoeld werd dat nog eens onderstreept door de wijze waarop de deelnemers aan deze Infoshop hun behoefte aan nieuwe produkten nader verwoorden. Daarbij gebruikte termen als 'absurd gedrag van de vervoersconsument', 'smoezen van weggebruikers', 'schizofrene doelgroep', 'emotionele redenen voor gedrag' illustreerden het levende onbegrip voor de drijfveren van menselijk gedrag. Op de 7e V&W-Infoshop van 7 oktober in datzelfde jaar werd het eerste resultaat van de Beleidspraktijktoets ('Gedrag op maat-I') aan min of meer dezelfde groep beleidsmedewerkers gepresenteerd. De reacties waren uitermate positief. Nog positiever was dat in de periode daarna op diverse manieren bleek dat de aangeboden inzichten in de beleidspraktijk gebruikt konden worden. Het instrument Beleidspraktijktoets is met name geschikt voor advisering van beleid op strategisch niveau. Alleen al de doorlooptijd van ca. een half jaar maakt dat het instrument in de huidige vorm niet voor tactische of operationele vragen ingezet kan worden. Wel bestaan er een aantal van de Beleidspraktijktoets afgeleide instrumenten, die op deze niveau' s goed bruikbaar zijn. Een voorbeeld daarvan is de inzet van de .Klankbordgroep als denktank bij een project over verhandelbare automobiliteitsrechten (VAR). Tijdens een éénmalige bijeenkomst van de Klankbordgroep zijn een aantal vragen over het te verwachten gedrag van automobilisten besproken. De resultaten van deze bijeenkomst zijn vervolgens door de projectleider verder verwerkt. Een ander voorbeeld is de inzet van leden van het werkteam op ad hoc-basis bij beleidsprojecten of als deelnemer aan regulier projectoverleg. Ook zijn regelmatig lezingen en workshops verzorgd waarin toegepaste, gedragskundige inzichten gepresenteerd zijn. Tenslotte is er een vorm van begeleide intervisie ontwikkeld waarin beleidsmedewerkers elkaar op een gestructureerde wijze van advies bij concrete problemen voorzien. In dit draaiboek wordt uitsluitend het instrument Beleidspraktijktoets behandeld. Voor informatie over de overige instrumenten wordt verwezen naar de Adviesdienst Verkeer en Vervoer. (Author/publisher)

Publicatie aanvragen

5 + 12 =
Los deze eenvoudige rekenoefening op en voer het resultaat in. Bijvoorbeeld: voor 1+3, voer 4 in.

Publicatie

Bibliotheeknummer
981226 ST [electronic version only]
Uitgave

Rotterdam, Directoraat-Generaal Rijkswaterstaat, Adviesdienst Verkeer en Vervoer AVV, 1997, 29 p., 8 ref.

Onze collectie

Deze publicatie behoort tot de overige publicaties die we naast de SWOV-publicaties in onze collectie hebben.