Drinken én rijden? Doen wij niet!

Auteur(s)
-
Jaar
Samenvatting

Minister van Mobiliteit Jacqueline Galant, minister van Binnenlandse Zaken Jan Jambon en het BIVV stellen vandaag de 20ste winter-Bobcampagne, in samenwerking met de Belgische Brouwers en Assuralia, voor. Dat de Bobcampagne nog steeds nodig is, wordt nogmaals bewezen in een studie. In een vergelijking tussen 19 Europese landen, hebben Belgen de meeste neiging om de effecten van alcohol achter het stuur te onderschatten. In 1994, één jaar voor de eerste Bobcampagne, werd de wettelijke alcohollimiet achter het stuur van 0,8 naar 0,5‰ gebracht. Vanaf 1 januari 2015 wordt de wettelijke limiet naar 0,2‰ verlaagd voor professionele bestuurders. Dit is het bewijs dat de mentaliteit geleidelijk aan evolueert. Belgen blijven nochtans veel te tolerant ten opzichte van drinken én rijden en dat terwijl er jaarlijks 200 personen om het leven komen in ongevallen die te wijten zijn aan een dronken bestuurder. Achter dit cijfer schuilen telkens menselijke drama’s die vele gezinnen treffen. In enkele seconden verandert heel hun leven. De Bobcampagnes van het BIVV blijven dus meer dan noodzakelijk. Dat Belgen erg tolerant zijn ten opzichte van drinken en rijden, blijkt vooral uit een studie die het gedrag en de risicoperceptie in 19 Europese landen vergelijkt met elkaar (SARTRE4). Zo is het aantal bestuurders dat denkt dat ze nog kunnen rijden onder invloed van alcohol, als ze maar voorzichtig rijden, het grootst in België: meer dan 17%, dat is meer dan 1 bestuurder op 6! Dit is bijvoorbeeld 5 keer meer dan in Zweden en 2 keer meer dan in Duitsland. Bovendien is het percentage bestuurders dat verklaart dat hun vrienden rijden onder invloed van alcohol ook het hoogst in België: 42%. De resultaten van de laatste gedragsmeting van het BIVV tonen aan dat mannen vaker het stuur nemen nadat ze gedronken hebben dan vrouwen: ongeveer 80% van de bestuurders die onder invloed van alcohol rijden, zijn mannen. De Bobcampagnes hebben vooral invloed gehad op de generatie jonge bestuurders voor wie het vandaag de dag normaal is om niet te rijden als ze gedronken hebben. Het zijn vooral de bestuurders tussen 40 en 54 jaar die het meest geneigd zijn om de wet te overtreden (2,8%). Dat is meer dan de oudere bestuurders (2,1%) en jongeren (1,6%). De overgrote tolerantie ten opzichte van drinken en rijden bij sommige bestuurders vertaalt zich jammer genoeg ook naar de ongevallenstatistieken. Elk jaar is er, bij meer dan 5400 letselongevallen, minstens één betrokken weggebruiker onder invloed van alcohol. Dat is 12% van het totale aantal ongevallen. In België wil dat zeggen dat één ongeval op 8 te wijten is aan alcohol. Dit cijfer varieert naargelang het moment van de dag en bereikt een piek op bepaalde uren van de nacht. Tussen 1u en 5u ’s nachts is er bij meer dan 50% van de letselongevallen een dronken weggebruiker betrokken. De doelstelling van deze 20ste Bobcampagne is om ons minder tolerant te maken voor rijden én drinken en we onze afkeur voor deze slechte gewoonte ook krachtdadiger uitdrukken. Hoe dikwijls laten we een vriend of kennis na een gezellig glas op café nog achter het stuur plaatsnemen? Net zoals hij de verantwoordelijkheid draagt zijn keuze om nog te rijden, zijn wij die dit laten gebeuren mede verantwoordelijk. (Author/publisher)

Publicatie

Bibliotheeknummer
20141499 ST [electronic version only]
Uitgave

Brussel, Belgisch Instituut voor de Verkeersveiligheid BIVV - Kenniscentrum Verkeersveiligheid, 2014, 2 p.

Onze collectie

Deze publicatie behoort tot de overige publicaties die we naast de SWOV-publicaties in onze collectie hebben.