Driving after cerebral ischemia : a driving simulator investigation = Fahrtauglichkeit nach akuter zerebraler Ischämie : Stellenwert der Fahrsimulatoruntersuchung

Auteur(s)
Kotterba, S. Widdig, W. Brylak, S. & Orth, M.
Jaar
Samenvatting

Stroke patients with relevant deficits are not allowed to drive. This study tended to assess driving abilities in an early stage after cerebral ischemia with a driving simulator. 32 patients (aged 54.9 +/- 14.8 years) with acute ischemia in the middle cerebral artery (MCA) (n = 24) and in the vertebral artery (VA) (n = 8) were investigated with reaction tests and a driving simulator. Controls were 12 healthy volunteers (aged 50.0 +/- 13.9 years). Compared to controls, the accident rate was increased only in patients with MCA-ischemia (2.9 +/- 3.6 vs. 1.3 +/- 1.4, p < 0.05). These patients also had poorer results in the driving simulator (p < 0.05) than patients with VA-ischemia. Driving simulator performance and neuropsychological test results did not correlate. All patients had only mild deficits and stated themselves able to drive. We could demonstrate the need to focus on driving skills especially in patients with MCA-infarctions. The driving simulator assesses various physical and neuropsychological functions influencing driving. It may especially be used for expert opinions regarding driving licence. It can also serve as a pre-driver evaluation before on road driving tests. (Author/publisher) German abstract: Schlaganfallspatienten mit fassbaren Defiziten sind nicht fahrtauglich. Die vorliegende Studie untersucht die Möglichkeit, mit Hilfe eines Fahrsimulators in der frühen Phase nach einem Schlaganfall die Fahrtauglichkeit einzuschätzen. 32 Patienten (54,9 ± 14,8 Jahre) mit akuter Ischämie der A. cerebri media (MCA) (n = 24) oder A. vertebralis (VA) (n = 8) wurden mit einem Reaktionstest und einem C.A.R.®-Simulator (Dr. Ing. Reiner Foerst, Gummersbach) untersucht und mit 12 Normprobanden (50,0 ± 13,9 Jahre) verglichen. Gegenüber den Normprobanden war die Unfallrate im Simulator nur bei MCA-Ischämie (2,9 ± 3,6 vs. 1,3 ± 1,4, p < 0,05) erhöht. Diese Patienten hatten auch schlechtere Fahrsimulatorresultate (p < 0,05) verglichen mit Patienten mit VA-Ischämie. Fahrsimulator- und neuropsychologische Testergebnisse korrelierten nicht. Alle Patienten hatten nur diskrete neurologische Defizite und schätzten sich als fahrtauglich ein. Die Studienergebnisse zeigen, dass insbesondere bei Patienten mit Mediaischämien Defizite bestehen. Durch den Fahrsimulator können komplexe neuropsychologische und kognitive Faktoren beurteilt werden, die die Fahrtauglichkeit beeinflussen. Er ist ein geeignetes Instrument insbesondere bei gutachterlichen Fragestellungen. Durch die Simulatoruntersuchungen können u. U. geeignete Patienten für eine Fahrprobe ausgewählt werden.

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Bibliotheeknummer
C 34246 [electronic version only]
Uitgave

Wiener medizinische Wochenschrift, Vol. 155 (2005), Nos. 15-15 (August), p. 348-353, 21 ref.

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