Duurzaam veilige netwerken : een literatuuronderzoek ten behoeve van de CD-Rom S-Net : rapport + procesverslag. Stageverslag Hogeschool voor Toerisme en Verkeer NHTV, Breda.

Auteur(s)
Christiaens, B.
Jaar
Samenvatting

Bij het maken van verkeerskundige plannen en bij het verkeerstechnisch ontwerpen wordt veel aandacht besteed aan verkeersveiligheid. Het is niet altijd even gemakkelijk om in deze fase te komen tot een verkeersveilig plan/ontwerp, omdat er in eerder planningsfasen te weinig aandacht wordt besteed aan verkeersveiligheid. Om een duurzaam veilig ontwerp reeds in de verkeersplanologische ontwerpfase te bevorderen/vereenvoudigen, wordt momenteel een verkeersplanologisch hulpmiddel (CD-Rom) ontwikkeld voor verkeersplanologische ontwerpers: het programma S-Net. Dit programma wordt door de SWOV in samenwerkingsverband met het Canadese adviesbureau DELCAN ontwikkeld. De CD-Rom is gebaseerd op het Canadese concept 'Safety Conscious Planning' dat weer gebaseerd is op het Nederlandse 'Duurzaam Veilig'. Beide concepten gaan er van uit dat de mens de zwakke schakel is in het verkeerssysteem. Een gevolg hiervan is dat de kans op menselijke fouten geminimaliseerd moet worden. Als er dan toch ongelukken gebeuren, dan moeten de consequenties hiervan geminimaliseerd worden. Op de CD-Rom S-Net krijgt de gebruiker ondermeer informatie over diverse ontwerpelementen in relatie met de verkeersveiligheid. In dit rapport worden de ontwerpelementen 'functionele netwerk planning' en 'efficiëntie netwerk' uitgewerkt. Met het begrip 'functionele netwerk planning' wordt de categorisering van wegen bedoeld. In DV wordt hij de categorisering van wegen uitgaan van drie wegfuncties (de stroomfunctie, ontsluitingsfunctie en de erf- en verblijfsfunctie) en drie veiligheidsprincipes (functioneel gebruik, homogeen gebruik en voorspelbaar gebruik). Verder kan de openbare ruimte twee functies bevatten: een verkeersfunctie en een verblijfsfunctie. Binnen de verkeersfunctie worden vervolgens weer twee verkeersvormen onderscheiden: het stromen en het uitwisselen. Op basis van het bovenstaande komt DV vervolgens met drie wegcategorieën (die ieder een eigen, uniforme vormgeving hebben): 1. stroomweg; 2. ontsluitingsweg; 3. erftoegangsweg. Een dergelijke indeling van het wegennet kan bereikt worden volgens een in dit rapport nader uitgewerkt stappenplan. Functionele netwerk planning kan een belangrijke bijdrage leveren aan de verbetering van de verkeersveiligheid. In de praktijk is echter ook gebleken dat de invoering van de wegcategorisering niet altijd zonder problemen verloopt. Efficiëntie van wegennetwerken hangt samen met drie functionele eisen: - minimaal deel van de rit over relatief onveilige wegen; - ritten zo kort mogelijk maken; - kortste en veiligste route samen laten vallen. Verder speelt ook de eis om zo groot mogelijke verblijfsgebieden te realiseren een rol. In de praktijk blijken de rasterstructuur en de boomstructuur beide niet de meest efficiënte structuur voor een verblijfsgebied. Een mix tussen heiden zal wel kunnen leiden tot een efficiënt wegennetwerk. Hoe deze mixstructuur eruit komt te zien zullen de politiek en de wegontwerpers zelf moeten bepalen aan de hand van een aantal, in dit rapport beschreven, aspecten. (Author/publisher)

Publicatie aanvragen

6 + 2 =
Los deze eenvoudige rekenoefening op en voer het resultaat in. Bijvoorbeeld: voor 1+3, voer 4 in.

Publicatie

Bibliotheeknummer
20012018 a+b ST
Uitgave

Leidschendam, Stichting Wetenschappelijk Onderzoek Verkeersveiligheid SWOV / Breda, Nationale Hogeschool voor Toerisme en Verkeer NHTV, Afdeling VPL, opleiding Verkeerskunde, 1999, 34 p. + app. + 10 p., 12 ref.

Onze collectie

Deze publicatie behoort tot de overige publicaties die we naast de SWOV-publicaties in onze collectie hebben.