De Coentunnel in Amsterdam is al lang een knelpunt voor het verkeer in het noordelijk deel van de Randstad. Daarom heeft Rijkswaterstaat besloten een tweede tunnel te bouwen naast de bestaande Coentunnel. Deze tweede tunnel moet aan de bestaande veiligheidsnormen voldoen en worden bediend vanuit een verkeerscentrale (en lokaal te bedienen zijn). Een hoog niveau van tunnelveiligheid vereist ook een intensieve opleiding en training van de wegverkeersleiders die werken in de verkeerscentrale. Daarom is een projectspecifiek opleidings- en trainingssysteem ontwikkeld voor de Tweede Coentunnel. Het systeem bestaat uit speciaal ontworpen trainingsscenario's, een opleidingsprogramma, een kopie van het bedienpaneel en speciaal ontworpen software en hardware om de verkeerscentrale en tunnelbediening te simuleren. Het systeem is uniek in zijn soort omdat het volledig op maat is gemaakt om en daardoor de werkelijke tunnelbediening zo dicht mogelijk benadert. Aan de andere kant is het algemeen genoeg om gedeeltelijk te kunnen worden hergebruikt als basis voor andere, soortgelijke systemen om wegverkeersleiders op te leiden en te trainen in vergelijkbare tunnelprojecten. (Author/publisher)
Samenvatting