Rijkswaterstaat en opdrachtnemers in dienst van Rijkswaterstaat streven er bij aanleg en grootschalige reconstructies van weginfrastructuur naar om zoveel mogelijk volgens en in de geest van ontwerprichtlijnen te ontwerpen. Daarbij is er soms ruimtegebrek, is er behoefte aan een goede inpassing en zijn er financiële randvoorwaarden. Dat levert soms dilemma’s op waarbij geheel volgens de ontwerprichtlijnen ontwerpen moeilijk is. In gevallen waarbij een optimale oplossing volgens de ontwerprichtlijnen lastig te realiseren is hebben besluitvormers behoefte aan inzicht in de veiligheidsconsequenties van ontwerpkeuzen. Een van de onderdelen van het wegontwerp waarbij niet in alle gevallen een ontwerp volgens de richtlijnen mogelijk is, is de horizontale boog. Dit onderzoek heeft tot doel om een model te ontwikkelen waarmee ontwerpaspecten van horizontale bogen vertaald kunnen worden naar veiligheidseffecten. Modellen om ongevallen te voorspellen heten in de vakliteratuur ‘Accident Prediction Models’APMs. (Author/publisher)
Samenvatting