Een provinciaal meetnet voor de verkeersveiligheid

Een verkennende studie in Zuid-Holland
Auteur(s)
Janssen, Ir. S.T.M.C.
Jaar
Wegbeheerders en politiekorpsen in de provincie Zuid-Holland verzamelen op vele manieren gegevens over diverse verkeersactiviteiten, zoals verkeerstellingen, snelheidsmetingen en alcoholcontroles. Het Provinciaal Orgaan Verkeersveiligheid (POV) van Zuid-Holland zou met deze gegevens de verkeersveiligheid in de provincie willen monitoren en op bepaalde locaties de effecten van infrastructurele en gedragsbeïnvloedende maatregelen willen kunnen schatten. Op basis hiervan zou geld en menskracht efficiënt kunnen worden ingezet. Het POV heeft daarom het initiatief genomen om een Provinciaal Meetnet voor Verkeersveiligheid (PMV) te ontwikkelen; op verzoek heeft de SWOV hiervoor een opzet gemaakt. Een PMV bevat niet alleen een inventarisatie van gegevens uit een net van meetplaatsen, maar moet ook beschikken over basisgegevens zoals ongevallengegevens, weg- en verkeerskenmerken en gegevens van concrete maatregelen. Daarnaast bevat een PMV het 'beleidsinstrument': een software-instrument dat de verzamelde gegevens samen met de basisgegevens verwerkt tot beleidsinformatie. Het beleidsinstrument kan met behulp van een geografisch informatiesysteem (GIS) voor specifieke locaties of gebieden in het meetnet, de gegevens en de resultaten van gegevensbewerkingen in kaartvorm presenteren. De uitkomst van het beleidsinstrument is idealiter een optimaal pakket aan verkeersveiligheidsmaatregelen voor specifieke locaties. Het criterium voor een optimaal maatregelenpakket is de kosteneffectiviteit. In dat opzicht kan het PMV-beleidsinstrument dan ook aansluiten bij een methodiek die bij de SWOV ontwikkeld is: de Verkeersveiligheidsverkenner voor de regio (VVR). Met de VVR kunnen de aantallen verkeersdoden en ziekenhuisgewonden geschat worden bij een keuze van maatregelen en afgezet worden tegen de kosten van deze maatregelen. De VVR heeft in 2002 een rol gespeeld bij de bepaling van de regionale taakstelling voor de verkeersveiligheid. Het rekendeel van de VVR zou onderdeel moeten uitmaken van het PMV-beleidsinstrument. In deze studie is de haalbaarheid van een PMV verkend wat betreft de samenstelling van de analysebestanden, de werking van het instrument en de bruikbaarheid voor het verkeersveiligheidsbeleid. In dit kader is de methodiek verder ontwikkeld voor toepassing in een klein proefgebied in Zoetermeer. Daarbij is gefocust op de invoer van gegevens in het beleidsinstrument, en op de gegevensbewerking en de presentatie door het beleidsinstrument. De bevindingen hiervan zijn getoetst aan een reeks algemene eisen en randvoorwaarden die men aan een dergelijk instrument mag stellen. Tot slot bevat dit rapport een advies voor een toepassing van het PMV op grotere schaal en de instrumentontwikkeling die daarvoor nodig is. De resultaten van deze studie zijn: - De gewenste monitorfunctie van het PMV (geven van een overzicht over langere tijd) is in principe te realiseren voor alle verzamelde en bewerkte gegevens als er voldoende basisgegevens in de databestanden zijn ingevoerd. - Met de basisgegevens van 'Wegkenmerken+' (een programma voor een landelijke inventarisatie van weg- en verkeersgegevens) kunnen selecties van wegvakken, kruisingen en gebieden met behulp van de Verkeersveiligheidsverkenner gescoord worden op risicomaten en Duurzaam Veilig-gehalten. - Wanneer daarnaast ook gegevens over maatregelen ingevoerd worden, is het mogelijk om met het beleidsinstrument de kosteneffectiviteit van maatregelen te schatten. - In het PMV zijn gegevens onderscheiden naar wegcategorieën, wegvak- en kruisingstypen, gebieden (bijvoorbeeld: woongebied, industrieterrein of recreatiegebied) en individuele wegvakken en kruisingen. In een GIS-applicatie kan een plaatselijke wegbeheerder locaties op kaart naar eigen inzicht selecteren en groeperen. - Binnen het PMV zijn de diverse gegevens in te delen naar wegbeheerder: Rijk, provincie, gemeente en waterschap. Het PMV kan met bovenstaande resultaten tegemoetkomen aan de eisen en randvoorwaarden (cursief) die men aan een dergelijk instrument mag stellen: - Het instrument moet de regionale budgetten voor de verkeersveiligheid kunnen onderbouwen. Dit is mogelijk indien de gegevens van concrete maatregelen in de database zijn opgenomen. - Het moet de verkeersveiligheid kunnen monitoren en het verkeersveiligheidsbeleid kunnen evalueren. Dit is mogelijk na een aantal jaren gebruik. - Het provinciaal en het regionaal verkeers- en vervoersplan moet kunnen worden ingevuld. Dit is mogelijk indien de gegevens van concrete maatregelen van de verkeers- en vervoersplannen in de database zijn opgenomen. - Het instrument moet de politie kunnen ondersteunen bij handhaving. Dit is mogelijk indien de inspanning van politie en de algemene effecten daarvan op respectievelijk de snelheids-, alcohol- en roodlichtovertredingen bekend zijn en in de database zijn ingevoerd. - Het moet de omvang en het effect van Duurzaam Veilig-maatregelen kunnen monitoren. Dit kan in beginsel al een jaar na het nemen van de maatregelen als voor het prognosejaar een effectschatting is gemaakt van deze maatregelen. - Het moet locaties met ongevallenconcentraties en locaties met hoge risico's en lage Duurzaam Veilig-gehalten kunnen identificeren. Dit is mogelijk. Deze locaties worden op kaart weergegeven en kunnen worden geselecteerd voor maatregelen. - Voor specifieke groepen verkeersdeelnemers moet het instrument de geregistreerde onveiligheid met een bepaalde regelmaat, bijvoorbeeld elk jaar, bij kunnen houden en in kaart kunnen brengen. Dit is mogelijk. - Het instrument moet de effecten van handhaving, voorlichting en educatie kunnen meten. Dit is mogelijk, maar slechts indien er een duidelijke maat beschikbaar is voor de inspanning van activiteiten op deze terreinen en deze ook in de praktijk gemeten wordt. De eindconclusie is dat een PMV haalbaar is mits het gebaseerd wordt op Wegkenmerken+ met een gering aantal extra's, en gekoppeld wordt aan de VVR, die binnenkort als koppelbare module beschikbaar komt. Om tot een applicatie onder die randvoorwaarden te komen zou een bureau ingehuurd kunnen worden. Behalve naar de technische aspecten zou daarbij vooral naar de organisatie van de dataverzameling en de specifieke wensen van de gebruikers gekeken moeten worden. Bij deze ontwikkeling wil de SWOV graag betrokken zijn vanwege de toepassing van de op de VVR gebaseerde rekenmodule.
Provincial road safety data network; an exploratory study in the province of Zuid-Holland Road authorities and police corpses in the province of Zuid-Holland gather data in many ways on a variety of traffic activities such as traffic counts, speed measurements, and alcohol controls. The Provincial Road Safety Board of Zuid-Holland would like to monitor the provincial road safety with this data. It would also like to estimate the effects of infrastructural and behaviour-influencing measures at certain locations. This could save money and efficiently allocate manpower. That is why the Zuid-Holland Board has taken the initiative of developing a Provincial Road Safety Data Network (PRSDN). SWOV, at their request, has made a design for this network. A PRSDN does not only contain an inventory of data from a network of measurements; it must also contain basic data such as crash data, road and traffic features, and data on specific measures. In addition, a PRSDN contains a 'policy instrument': a software instrument that processes the gathered data together with the basic data, to produce policy information. It can use a geographic information system (GIS) for specific locations or areas within the network to produce maps of the data and its processing. Theoretically, a policy instrument's result is an optimal package of road safety measures for specific locations. The criterion for an optimal package of measures is the cost-effectiveness. With regard to this, the PRSDN policy instrument also fits the method of SWOV's Regional Road Safety Explorer (RRSE). This can estimate the numbers of fatalities and in-patients for a given choice of measures, and compare them with the costs of these measures. In 2002, the RRSE played a role in determining the regional road safety targets. The calculation component of the RRSE should be part of the PRSDN policy instrument. In this study, the feasibility of a PRSDN was explored, with regard to the composition of the analysis databases, how the instrument works, and its utility for road safety policy. To do this, the method was further developed for use in a small pilot area in the new town of Zoetermeer. Attention was paid to data input in the policy instrument, and to data processing and presentation. These results were then compared with a list of general requirements and preconditions that such an instrument should meet. Finally, this report contains an advice for using the PRSDN on a larger scale, and the instrument development that is necessary. The results of this study are: - In principle, the desired monitoring function of the PRSDN (i.e. providing an overview over a longer period) can be realised for all gathered and processed data if there is sufficient basic data in the data files. - Using the basic data of 'Wegkenmerken+' (i.e. a national inventory of road and traffic data), selections of road segments, intersections, and areas can be rated according to crash rates and Sustainably-Safe levels by using the Road Safety Explorer. - If, in addition, data on measures is entered, the policy instrument makes it possible to estimate the cost-effectiveness of measures. - In the PRSDN, data is classified by road category, road segment and intersection types, areas (e.g. residential, industrial, or recreational), and individual road segments and intersections. In a GIS application, local road authorities can select and group location maps according to their own insight. - In the PRSDN, the various data can be subdivided by road authority: state, province, municipality, and water board. With the above-mentioned results, the PRSDN can meet the requirements and preconditions (printed in italics) of such an instrument: - It must be able to give a basis to regional road safety budgets. This is possible if the data on concrete measures has been entered in the database. - It must be able to monitor road safety and to evaluate road safety policy. This is possible after a few years use. - It must be able to make the provincial and regional traffic and transport plans concrete. This is possible if the data on concrete measures of the traffic and transport plans have been entered in the database. - It must be able to support police control. This is possible if the police efforts and its general effects on speeding, drink driving, and read light running are known and entered in the database. - It must be able to monitor the extent and the effect of Sustainably-Safe measures. In principle, this can already be done a year after taking the measures if their effects for the prognosis year have been estimated. - It must be able to identify black spots, high crash rate locations, and locations with a low Sustainably-Safe level. This is possible if these locations are mapped and can be selected for measures. - It must be able to regularly examine (e.g. every year) the registered crashes and casualties of specific groups of road users and make them visible. This is possible. - It must be able to measure the effects of control, public information, and education. This is possible, but only if it is known how to measure the effort spent on these activities, and if these are measured in practice. The final conclusion is that a Provincial Road Safety Data Network is feasible, providing it is based on 'Wegkenmerken+' together with a limited number of extras, and is linked to the Road Safety Explorer that will soon be available as a linkable module. A specialized bureau could to be commissioned to make an application that meets the requirements. In addition to the technical aspects, the organization of the database and the specific wishes of the users will have to be especially examined. SWOV would very much like to be involved in this development, because of the application of the Road Safety Explorer-based calculation module.
Rapportnummer
R-2004-17
Pagina's
42 + 36
Gepubliceerd door
SWOV, Leidschendam

SWOV-publicatie

Dit is een publicatie van SWOV, of waar SWOV een bijdrage aan heeft geleverd.