Eerst bouwen, dan beprijzen? Dan is het nu tijd voor beprijzen!

Auteur(s)
Ploeger, J.
Jaar
Samenvatting

In deze discussie bijdrage wordt betoogd dat Nederland zijn wegenbouw beleid behoorlijk goed op orde heeft. Het bouwprogramma, zoals dat was voorzien in het SVV-2 uit 1991 is (gemeten in rijstrooklengte) ruimschoots uitgevoerd. Er zijn weliswaar wat minder auto(snel)wegen op nieuwe tracés aangelegd maar dat wordt ruimschoots gecompenseerd door de verbreding van bestaande wegen. Bijna twee keer zo veel wegen zijn verbreed dan was voorzien. In het integrale verkeersbeleid was ook steeds prijsbeleid als component opgenomen, maar om politieke reden in het laatste Regeerakkoord geschrapt. Dat is onverstandig, want prijsbeleid leidt tot grote welvaart verhogende effecten. Nu aangetoond is dat het bouwprogramma op stoom ligt en de files afnemen moet een discussie over prijsbeleid opnieuw worden gestart. Het recente SER energieakkoord over vermindering van de uitstoot van broeikasgassen geeft voldoende opening voor deze discussie. (Author/publisher)

Publicatie aanvragen

9 + 4 =
Los deze eenvoudige rekenoefening op en voer het resultaat in. Bijvoorbeeld: voor 1+3, voer 4 in.

Publicatie

Bibliotheeknummer
20131856 vv ST [electronic version only]
Uitgave

In: Nationaal verkeerskundecongres 2013, Brabanthallen, ’s-Hertogenbosch, 6 november 2013 : papers en presentaties, 5 p., 4 ref.

Onze collectie

Deze publicatie behoort tot de overige publicaties die we naast de SWOV-publicaties in onze collectie hebben.