In het project Dynamax is in 2009 en 2010 een aantal praktijkproeven met dynamische snelheidslimieten uitgevoerd, waarbij telkens één of twee Dynamaxmaatregelen zijn ingezet op een bij die maatregel passende locatie. De snelheidslimiet werd verhoogd als dat mogelijk was (bij weinig verkeer) of verlaagd als dat nodig was (als er schokgolven ontstonden, als de concentraties fijn stof te hoog werden of als het hard regende). Voor iedere maatregel is een algoritme gebruikt dat definieert hoe de dynamische snelheidslimiet afhangt van de omstandigheden. De proeven worden uitgebreid geëvalueerd met behulp van lus- en cameradata. Er wordt gekeken naar veranderingen in rijgedrag, de verkeersafwikkeling, verkeersveiligheid, luchtkwaliteit en geluidsniveaus. Ook wordt een draagvlakstudie uitgevoerd. De eerste resultaten van de evaluatie laten zien dat de weggebruikers de dynamische snelheidslimieten waarderen en hun gedrag aanpassen, zodat de gewenste effecten worden bereikt en de neveneffecten beperkt blijven. (Author/publisher)
Samenvatting