Evaluatie 80 km zones.

Auteur(s)
Havermans, P. Tool, O. Bokma, H. & Stoelhorst, H.
Jaar
Samenvatting

Op 1 november 2005 is op vier trajecten met luchtkwaliteitsproblemen nabij de grote steden een verlaging ingevoerd van de snelheidslimiet in combinatie met trajectcontrole. Met de snelheidsverlaging wordt beoogd de lokale luchtkwaliteit te verbeteren. De keuze van de lokaties waar de snelheidsmaatregel is ingevoerd, is bepaald op grond van het vooronderzoek “lucht voor 10!” (Kamerstuk 28 663/29 200 XII nr. 26). Naar het functioneren van de maatregel op de betreffende lokaties is een uitgebreid evaluatie onderzoek ingesteld. In april 2006 is naar aanleiding van berichten over filevorming een interim evaluatie opgesteld (Tweede Kamer, vergaderjaar 2005-2006, 30 300 XII, nr. 47). Bijgaande rapportage geeft een integraal verslag van de inzichten die per medio 2006 uit het evaluatieonderzoek zijn verworven. Deze evaluatie bevat een analyse van verkeerscijfers tot en met juni 2006, gemeten effecten ten aanzien van verkeersemissies, geluidhinder en verkeersveiligheid, alsmede recente resultaten van draagvlakonderzoek. De belangrijkste conclusies uit het evaluatie onderzoek zijn: * Op drie van de vier per 1 november 2005 in gebruik genomen 80 km zones is de luchtkwaliteit verbeterd. Uitzondering vormt de A20 bij Rotterdam waar een neutraal effect op de luchtkwaliteit wordt waargenomen. * Op drie van de vier per 1 november 2005 in gebruik genomen 80 km zones is de filevorming toegenomen. Op de A10 Amsterdam is deze afgenomen, op de A12 Utrecht wordt de file niet veroorzaakt door de 80 km maatregel maar door knelpunten buiten het maatregelvak. * De afname van de gemeten geluidhinder varieert op de vier 80 km zones tussen 0 en 1 dB(A). * De verwachting voor de verkeersveiligheid is op grond van het snelheidsbeeld en op grond van de gunstige ervaringen bij de A13 Overschie voor alle 80 km zones positief. * Bijstelling van de limiet naar 100 km per uur voor de A12 Den Haag (stad uit) en de A20 Rotterdam resulteert naar verwachting in een betere doorstroming met een verbetering van de luchtkwaliteit. De verbetering van de luchtkwaliteit geldt zowel t.o.v. de oorspronkelijke situatie (voor 1 november 2005) als t.o.v. de huidige 80 km/h situatie. * Vooruitlopend op een eventuele bijstelling van de snelheidsmaatregel kunnen zowel voor A12 Voorburg als A20 Rotterdam kleine ontwerpaanpassingen worden doorgevoerd om de doorstroming te verbeteren. Het meetprogramma voor geluid en luchtkwaliteit loopt nog door tot eind oktober 2006. Ook de verkeersgegevens zullen over een langere periode nog worden gevolgd. Een definitief evaluatierapport zal begin 2007 verschijnen. (Author/publisher)

Publicatie aanvragen

5 + 1 =
Los deze eenvoudige rekenoefening op en voer het resultaat in. Bijvoorbeeld: voor 1+3, voer 4 in.

Publicatie

Bibliotheeknummer
20070024 ST [electronic version only]
Uitgave

Rotterdam, Directoraat-Generaal Rijkswaterstaat, Adviesdienst Verkeer en Vervoer AVV, 2006, 16 p., 12 ref.

Onze collectie

Deze publicatie behoort tot de overige publicaties die we naast de SWOV-publicaties in onze collectie hebben.