Evaluatie gedrag weggebruikers op geregelde turbopleinen. Paper gepresenteerd tijdens het Nationaal verkeerskundecongres 2010, De Doelen Rotterdam, 3 november 2010.

Auteur(s)
Horst, A.R.A. van der Kik, J. & Sluijsmans, G.
Jaar
Samenvatting

In Zuid-Holland zijn twee geregelde turbopleinen in gebruik, een gelijkvloerse kruispuntoplossing met VerkeersRegelInstallaties (VRI’s) met grote afwikkelcapaciteit. Dit paper richt zich op het deelonderzoek gedrag en beleving van weggebruikers met een wegbeeldanalyse, video gedragsanalyse en belevingsonderzoek met enquêtes. De bewegwijzering voor het plein is goed uitgevoerd. Op het plein zelf is echter geen enkele bewegwijzering aanwezig. De gedragsanalyses laten zien dat het voorsorteren bij de nadering inderdaad niet veel problemen oplevert. Wel blijkt men op het plein nog regelmatig van richting te veranderen terwijl dit niet de bedoeling is. De linksaf manoeuvre blijkt verreweg het meest problematisch. Sommige weggebruikers denken dat ze op het turboplein alsnog linksaf moeten slaan in plaats van gewoon hun rijbaan vervolgen. De ondervraagde weggebruikers waren redelijk positief over het turboplein, maar gewenning speelt een grote rol en ze zien veel andere weggebruikers vergissingen maken. De auteurs bevelen terughoudendheid aan in het toepassen van dit type kruispuntvorm. (Author/publisher)

Publicatie

Bibliotheeknummer
20101949 y ST [electronic version only]
Uitgave

In: Nationaal verkeerskundecongres 2010, De Doelen Rotterdam, 3 november 2010, 10 p., 3 ref.

Onze collectie

Deze publicatie behoort tot de overige publicaties die we naast de SWOV-publicaties in onze collectie hebben.