In 2014 is een quickscan uitgevoerd naar de fietsveiligheid van de fietspaden langs de N631 tussen Oosterhout en Rijen. Dit naar aanleiding van verzoeken van gebruikers om de zichtbaarheid van het daar gelegen fietspad te verbeteren.In de quickscan is geadviseerd om in een pilot de gebruikerservaringen te analyseren. Daarvoor zijn verschillende wegvakken langs de N631 in november 2015 ingericht met verschillende reflecterende, fotoluminescerendeof lichtgevende kantmarkeringen. De verschillende soorten kantmarkeringen hebben invloed op vele aspecten. Zo is het van belang beheer en onderhoud mee te nemen, maar ook de beleving en verkeersveiligheid. Om dit te beoordelen worden de drie volgende onderzoeksvragen beantwoord: 1.Welk materiaal wordt objectief gezien als beste beoordeeld? 2.Welk materiaal wordt door gebruikers als beste beoordeeld? 3.Wat zijn naar verwachting de effecten gedurende de rest van het jaar qua zichtbaarheid voor de gebruikers en uit oogpunt van wegbeheer? Om de gestelde onderzoeksvragen te beantwoorden, is onderzoek gedaan naar de inzichten vanuit drie perspectieven: Perspectief 1: gezien vanuit het onderzoeksbureau; Perspectief 2: de blik vanuit de wegbeheerder; Perspectief 3: ervaringen vanuit de weggebruiker. Het resultaat van deze evaluatie is een gewogen advies om in situaties vergelijkbaar met de N631, de zichtbaarheid van fietspaden en daarmee de verkeersveiligheid te verbeteren. (Author/publisher)
Samenvatting