Evaluatie proef mistdetectie- en waarschuwingssysteem op de A16 : eindrapportage voorperiode.

Auteur(s)
Stoop, J.A. & Heijer, T.
Jaar
Samenvatting

Het voorliggende onderzoeksrapport bevat de bevindingen van het onderzoek naar (mist)ongevallen op de A 16 bij Breda zoals die zich hebben voorgedaan vóórdat een mistdetectie- en waarschuwingssysteem in werking is getreden op een proefvak tussen de knooppunten Zonzeel en Galder. Het onderzoek is een onderdeel van de evaluatie van de proef met dat systeem, welk wordt uitgevoerd door het Instituut voor Zintuigfysiologie TNO (IZF-TNO) in opdracht van de Rijkswaterstaat Directie Noord-Brabant. De conclusies uit de analyse van de voorperiode zijn: 1. het ontstaansmechanisme zoals beschreven door het KNMI geeft een bevredigende verklaring voor stralingsmist in de omgeving van Breda. Het mechanisme geeft aan dat in een ruime omgeving van Breda zich dergelijke soms zeer plaatselijke en dichte mist kan voordoen. 2. er is niet zonder meer een eenduidige relatie tussen de door het KNMI aangegeven voorkeursgebieden voor mist langs het proeftraject en de plaatsen waar feitelijk de mistongevallen optreden. 3. er is een duidelijk onderscheid tussen mistongevallen en niet -mistongevallen naar de tijd van het jaar, de tijd van de dag en de plaats waar de ongevallen zich voordoen. De mistongevallen clusteren in een beperkt aantal tijdstippen en gebieden, terwijl de niet-mist ongevallen zich veel meer verspreid voordoen. De A 16 onderscheidt zich in mistongevallen niet van de overige wegen rond Breda. 4. de ongevallenanalyse geeft aanleiding een relatie te leggen tussen de ongevallen en infrastructurele kenmerken enerzijds en het verkeersproces ter plaatse anderzijds. Een precieze relatie naar microklimatologische en landschappelijke kenmerken anderzijds is niet zonder meer aan te geven. 5. uit de beschrijvingen van de mistongevallen blijkt een duidelijke relatie naar verkeersproceskenmerken aanwezig te zijn. De ongevallen doen zich aan het eind van files voor, waarbij het beperken van het zicht en daarmee het bekorten van de anticipatietijd dominant zijn. Koppeling aan het rijstrooksignaleringssysteem lijkt dan ook voor de hand liggend. (Author/publisher)

Publicatie aanvragen

13 + 4 =
Los deze eenvoudige rekenoefening op en voer het resultaat in. Bijvoorbeeld: voor 1+3, voer 4 in.

Publicatie

Bibliotheeknummer
20011415 ST [electronic version only] /81 /82 /
Uitgave

Delft, Technische Universiteit Delft TUD, Faculteit der Wijsbegeerte en Technische Maatschappijwetenschappen, Vakgroep Veiligheidskunde, 1993, 20 p., 4 ref.

Onze collectie

Deze publicatie behoort tot de overige publicaties die we naast de SWOV-publicaties in onze collectie hebben.