Evaluatie van de externe effecten van het VerkeersSignaleringsSysteem voor autosnelwegen 1983.

Auteur(s)
Kroes, J.L. de Donk, P. & Klein, S.J. de
Jaar
Samenvatting

Ten gevolge van een zeer forse stijging van het autobezit en het autogebruik in Nederland traden aan het eind van de zestiger - en begin zeventiger jaren op een toenemend aantal weggedeelten van het autosnelwegennet congestieverschijnselen op. Globale analyses van die verschijnselen leerden, dat zij niet alleen gepaard gingen met aanzienlijke reistijdverliezen, maar dat zij ook leidden tot een forse toename van de verkeersonveiligheid op het relatief veilige autosnelwegennet. Zo bleek de ongevallenfrequentie op weggedeelten met congestie ongeveer twee maal zo groot te zijn, als op autosnelwegen die slechts tot aan hun ontwerp-belasting werden belast. Gebrek aan ruimte en geld enerzijds en een sterk toegenomen weerstand vanuit de maatschappij tegen een verdere forse uitbreiding van het autosnelwegennet anderzijds, noopte Rijkswaterstaat in het begin van de jaren zeventig te zoeken naar nieuwe oplossingen om zo goed mogelijk het hoofd te kunnen bieden aan de negatieve effecten die samenhangen met de congestieverschijnselen op het hoofdwegennet. Aangezien deze congestieverschijnselen zich in hoofdzaak voordeden in de randstad werd besloten voor deze wegen op basis van eigen studies en buitenlandse ervaringen, een automatische werkend verkeerssignaleringssysteem te ontwerpen met als primair doel een verhoging van de verkeersveiligheid en een betere benutting van de beschikbare wegcapaciteit te bewerkstelligen. Tevens werd besloten circa i00 km autosnelwegen met een dergelijk systeem uit te rusten, gegroepeerd rond twee bedieningscentrales: één te Delft en één te Utrecht. Bij de ontwikkeling van het nieuwe verkeerssignaleringssysteem, die in nauwe samenwerking tussen de Dienst Verkeerskunde van Rijkswaterstaat en Philips Telecommunicatie Industrie b.v. plaatsvond, is zo goed mogelijk voortgebouwd op bestaande, voornamelijk buitenlandse kennis over opzet en mogelijkheden van dergelijke systemen, waarbij noodzakelijke verbeteringen en aanpassingen voor de diverse systeemelementen werden gerealiseerd. De uitrusting van de eerste 100 km autosnelwegen met dit systeem werd in het begin van de jaren tachtig gerealiseerd.

Publicatie aanvragen

1 + 5 =
Los deze eenvoudige rekenoefening op en voer het resultaat in. Bijvoorbeeld: voor 1+3, voer 4 in.

Publicatie

Bibliotheeknummer
C 51673 [electronic version only] /73 /
Uitgave

[Delft, Technische Universiteit Delft TUD], 1983, II + 46 + 25 p., 10 ref.

Onze collectie

Deze publicatie behoort tot de overige publicaties die we naast de SWOV-publicaties in onze collectie hebben.