Experimentele analyse van de impact van beperkte gezichtsscherpte op het rijgedrag via een rijsimulatorexperiment : samenvattende presentatie. KCC-studie gefinancierd door en in samenwerking met Pearle Opticiens.

Auteur(s)
KCC
Jaar
Samenvatting

Er zijn indicaties van negatieve effecten van suboptimale visus (5/10) op het rijgedrag in een rijsimulator: tragere reactie op plotse gebeurtenissen, kleinere gekozen afstand tot tegenliggers voor manoeuvres, kleinere volgstand. Vragenlijstdata: *Rijden met suboptimale visus is significant minder comfortabel. * Proefpersonen hebben een eerder beperkte kennis van het bestaan van wetgeving rond visus en rijden, en zeker van de minimale limiet 5/10 voor privé bestuurders. Verwacht wordt dat dit zeker niet beter is in de algemene bestuurderspopulatie. Deze studieresultaten suggereren zeker niet dat de wettelijke limiet (5/10) voor het rijden (privé bestuurders) verhoogd zou moeten worden, maar duiden wel op het belang van sensibilisering van de algemene bestuurderspopulatie. Er bestaat een (Europese) wettelijke limiet van 5/10 voor visus en rijden. Indien men met een lagere visus rijdt (zonder rijgeschiktheidsattest van het CARA), is men in overtreding en is het mogelijk dat de verzekering weigert tussen te komen bij een ongeval. Hoewel 5/10 de wettelijke limiet is, kan het rijgedrag toch in negatieve zin beïnvloed zijn, wat tot een verhoging van risico kan leiden: tragere reacties en moeilijkere ontwijking van plotse obstakels, minder goede inschatting van veiligheidsafstanden. Rijden met optimaal zicht is comfortabeler voor bestuurders dan rijden met suboptimaal zicht, en verwacht kan worden dat dit extra tot uiting komt als men onder minder optimale omstandigheden rijdt (bv. langdurige ritten, rijden bij schemer/’s nachts of slecht weer, vermoeid rijden…). Bestuurders met een lichte ongecorrigeerde visusvermindering beseffen dit comforteffect vaak pas eens zij een optimale correctie ervaren hebben, maar omdat een visusvermindering zich over het algemeen zeer geleidelijk ontwikkelt, zijn mensen zich hier vaak niet of pas erg laat van bewust (en ondernemen zij uit zichzelf dus vaak geen of pas laat actie). (Author/publisher)

Publicatie

Bibliotheeknummer
20170295 ST [electronic version only]
Uitgave

Brussel, Belgisch Instituut voor de Verkeersveiligheid BIVV - Kenniscentrum Verkeersveiligheid, 2016, 30 p.; Onderzoeksrapport No. 2017-R-05-NL

Onze collectie

Deze publicatie behoort tot de overige publicaties die we naast de SWOV-publicaties in onze collectie hebben.