[Factsheet] eCall : automatisch contact met 112 bij een ernstig ongeval.

Auteur(s)
Ministerie van Justitite en Veiligheid, Directie Communicatie
Jaar
Samenvatting

Een auto die voorzien is van eCall schakelt bij een ongeval automatisch de hulpdiensten in. Activatie gebeurt door sensoren die bijvoorbeeld met de airbags verbonden zijn. Het systeem legt vanuit het voertuig direct telefonisch contact met de 112-centrale. Voordat een spraakverbinding met de centrale tot stand komt (binnen paar seconden) worden gegevens over het voertuig en de locatie van het ongeval verstuurd. Deze auto’s hebben ook een knop waarmee een inzittende zelf contact kan leggen met de 112-centrale (handmatige eCall). De EU heeft in 2014 een verordening aangenomen die bepaalt dat type goedkeuringen voor nieuwe modellen personenauto’s en lichte bedrijfsvoertuigen die in heel Europa op de markt komen per 1 april 2018 het eCall systeem aan boord moeten hebben. Dit moet zorgen voor het snel inschakelen van hulpdiensten, wat moet bijdragen aan het verminderen van het aantal verkeersdoden. (Author/publisher)

Publicatie

Bibliotheeknummer
20190099 ST [electronic version only]
Uitgave

Den Haag, Ministerie van Justitie en Veiligheid, Directie Communicatie, 2018, 3 p.; Publicatie-nr. j-180327

Onze collectie

Deze publicatie behoort tot de overige publicaties die we naast de SWOV-publicaties in onze collectie hebben.