Factsheet Fietsongevallen en alcohol : ongevalscijfers.

Auteur(s)
-
Jaar
Samenvatting

Nachtelijke fietsongevallen zijn vaak het gevolg van alcoholgebruik en het letsel dat daarbij wordt opgelopen is vaak ernstig. Het merendeel van de fietsers in de leeftijd van 15 tot en met 64 jaar dat onder invloed van alcohol een ongeval krijgt en behandeld moet worden op een Spoedeisende Hulp (SEH) afdeling van een ziekenhuis, heeft namelijk hoofdletsel. Ook worden ze vaker in het ziekenhuis opgenomen. Jaarlijks wordt bij 2.700 fietsers in de leeftijd van 15 tot en met 64 jaar die na een ongeval worden behandeld op een SEH-afdeling in een ziekenhuis geregistreerd dat alcohol een rol heeft gespeeld bij het ongeval. Deze ongevallen gebeuren voornamelijk ’s avonds en ’s nachts. Bij fietsongevallen die ‘s avonds gebeuren (18-24 u) wordt bij 7% op de SEH geregistreerd dat alcohol een rol heeft gespeeld bij het ongeval. In de nacht (0-6 u) loopt dit op tot 25%. Deze percentages vormen een onderschatting, omdat de betrokkenheid van alcohol niet altijd wordt geregistreerd op de SEH. Recent onderzoek in Groningen en Den Haag (http://www.volkskrant.nl/binnenland/nachtelijke-stadsfietser-is-vrijwel…) liet zien dat maar liefst 89% van de fietsers na 1 uur ’s nachts beschonken is. Na alcoholgebruik vallen fietsers vooral vaak met hun fiets; namelijk in 82% van de gevallen, tegenover 59% bij de overige fietsers. Fietsongevallen waarbij alcohol in het spel is leiden daarbij vaak tot hoofdletsel (59%). Dit is bijna drie keer zo vaak als bij fietsers in deze leeftijdsgroep die niet duidelijk onder invloed van alcohol waren. Ook worden beschonken fietsers na een SEH-behandeling vaker opgenomen in het ziekenhuis (34% tegenover 14%). Afgelopen decennia heeft onder andere de succesvolle BOB-campagne ervoor gezorgd dat bijna niemand meer dronken achter het stuur in de auto zit. Daar is het verkeer veel veiliger door geworden, want een dronken automobilist vormt een groot risico voor andere weggebruikers. Dronken fietsers zijn vooral een gevaar voor zichzelf, maar als het mis gaat zijn de gevolgen vaak ernstig en langdurig. VeiligheidNL pleit er daarom voor dat fietsende uitgaanders hun drankgebruik matigen zodat ze ’s nachts ongeschonden weer thuiskomen. (Author/publisher)

Publicatie

Bibliotheeknummer
20141216 ST [electronic version only]
Uitgave

Amsterdam, VeiligheidNL, 2014, 8 p.

Onze collectie

Deze publicatie behoort tot de overige publicaties die we naast de SWOV-publicaties in onze collectie hebben.