Feiten & cijfers gezelschapsdierensector 2015. In opdracht van het Ministerie van Economische Zaken.

Auteur(s)
-
Jaar
Samenvatting

Gezelschapsdieren spelen een belangrijke rol in de Nederlandse samenleving en worden steeds vaker beschouwd als lid van het gezin. Ze hebben een aantoonbare positieve invloed op het geestelijk en lichamelijk welbevinden van eigenaren en zijn belangrijk voor onder andere de ontwikkeling van kinderen en het welbevinden van ouderen. Honden worden steeds vaker ingezet als hulphond of als signaleringshond bij epileptische en suikerziekte patiënten. Bij andere diersoorten kan een rustgevend effect optreden, zoals een aquarium in een wachtkamer. Deze derde uitgave van het rapport ‘Feiten en Cijfers van de Gezelschapsdierensector’ is in opdracht van het Ministerie van Economische Zaken geactualiseerd en uitgebreid. De vermelde informatie is afkomstig van organisaties in de sector, diverse onderzoeksrapporten en websites. Ten opzichte van 2011 wordt in dit rapport meer aandacht gegeven aan dierenwelzijnsaspecten en heeft uitbreiding plaatsgevonden met informatie over zwerfkatten, (een aantal) bijzondere gezelschapsdieren, gehouden roofvogels, zwerfdierbemiddeling, proefdierherplaatsing, dierfysiotherapie, dierencrematoria, hondenuitlaatservices, hondensport en hondenscholen. Het rapport is opgesteld door HAS Hogeschool Den Bosch en de Faculteit Diergeneeskunde in Utrecht met ondersteuning van een adviesgroep met externe deskundigen. Met de verzamelde informatie kan een goed beeld verkregen worden over de aard, de omvang en de economische betekenis van de gezelschapsdierensector in Nederland waarmee onderbouwd beleid ontwikkeld kan worden. (Author/publisher)

Publicatie

Bibliotheeknummer
20200181 ST [electronic version only]
Uitgave

Den Bosch, HAS Hogeschool, HAS Kennistransfer & Bedrijfsopleidingen / Utrecht, Universiteit Utrecht, Faculteit Diergeneeskunde, 2015, 58 p., 125 ref.

Onze collectie

Deze publicatie behoort tot de overige publicaties die we naast de SWOV-publicaties in onze collectie hebben.