Fietsen in Nederland ... een tandje erbij : voorstellen voor actief fietsbeleid in Nederland.

Auteur(s)
Tweede Kamer der Staten-Generaal, vergaderjaar 2008-2009, 31.796, nr. 2 (Atsma, J.)
Jaar
Samenvatting

Fietsen is in Nederland vanzelfsprekend. Bijna iedereen heeft een fiets en maakt er regelmatig gebruik van. De één fietst naar het werk of naar school, de ander gebruikt de fiets puur recreatief. Deze nota geeft in het kort het belang aan van de fiets en het fietsgebruik in Nederland. Daarnaast worden concrete aanbevelingen gegeven, waardoor fietsen in Nederland kan worden gestimuleerd. De fiets en het gebruik ervan komt slechts incidenteel aan de orde in het beleid van de rijksoverheid. Voor een deel is dat verklaarbaar omdat fietsbeleid veelal behoort tot de verantwoordelijkheden van lokale overheden en anderen. Toch is het goed om te kijken welke rol het Rijk kan of zou moeten spelen. Waar mogelijk wordt in deze nota ook ingegaan op de Europese dimensie. Nederland kan veel leren van verschillende buitenlandse initiatieven. De Deense stad Odense kent bijvoorbeeld een buitengewoon innovatief fietsbeleid. Dankzij zestig verschillende kleinschalige maatregelen is het fietsgebruik daar met bijna twintig procent toegenomen. Deze nota is zeker niet uitputtend en volledig in de analyse en suggesties. De nota hoopt aanleiding zal zijn voor een integrale rijksnota over het fietsbeleid, met structurele aandacht voor de fiets en het fietsen op alle departementen. (Author/publisher) / In the Netherlands, cycling is a matter of course. Practically everyone owns a bicycle, which they use regularly. Some people cycle to work or school, while for others cycling is a leisure activity. This document outlines the importance of bicycles and cycling in the Netherlands. It also includes concrete recommendations on how cycling could be encouraged in the Netherlands. Central government policy addresses bicycles and cycling only incidentally. This is partly explained by the fact that cycling policy is largely the responsibility of local governments and others. It is nevertheless good to consider what part the central government could or should play in this respect. Where possible, this document also considers the European dimension. The Netherlands can learn a great deal from various initiatives abroad. The Danish city of Odense, for example, has an extremely innovative cycling policy. Thanks to sixty different small-scale measures, cycling there has increased by nearly 20%. This document is by no means exhaustive or complete in terms of analysis and suggestions. It hopes it will give rise to an integrated government document on cycling policy, with on-going attention for bicycles and cycling in all departments. (Author/publisher)

Publicatie

Bibliotheeknummer
20131163 ST [electronic version only]
Uitgave

's-Gravenhage, SDU Uitgevers, 2008, 34 p. - ISSN 0921-7371

Onze collectie

Deze publicatie behoort tot de overige publicaties die we naast de SWOV-publicaties in onze collectie hebben.