Rotondes zijn niet meer weg te denken uit het Zeeuwse straatbeeld. Door de rotondes zijn de bewuste kruispunten veel veiliger geworden. De vraag is echter of op de rotondes zelf veiligheidswinst valt te boeken. Zijn er überhaupt ‘onveilige’ rotondes? Welke aspecten bepalen of een rotonde onveiliger is dan andere rotondes? Bekend is dat rotondes met fietsers in de voorrang onveiliger zijn dan rotondes met fietsers uit de voorrang. Sowieso blijken fietsers in het Zeeuwse verkeer een kwetsbare groep, zéker binnen de bebouwde kom. Het Regionaal Orgaan Verkeersveiligheid Zeeland (ROVZ) wil een adequaat inzicht in de positie van fietsers op rotondes. Wat is veilig en wat niet? Diverse rotondes wijken namelijk af van de richtlijnen, vaak vanwege het gebrek aan ruimte. In opdracht van het ROVZ heeft Groen Licht hier onderzoek naar gedaan. Doel is het zoeken naar verbanden tussen inrichtingsvorm en fietsongevallen. Dit rapport is opgebouwd uit vijf hoofdstukken. Na deze korte inleiding volgen de volgende hoofdstukken: 2. Inventarisatie basisgegevens. 3. Analyse op hoofdlijnen. 4. Gedetailleerde analyse. 5. Synthese en conclusies. (Author/publisher)
Samenvatting