Fietspaden op rotondes maken verschil : onderzoek naar invloeden van locatiekenmerken en type fietspad op aantal ongevallen met fietsers.

Auteur(s)
Daniels, S. Brijs, T. Nuyts, E. & Wets, G.
Jaar
Samenvatting

Eerder onderzoek heeft aangetoond dat de omvorming van een kruispunt tot een rotonde over het algemeen een gunstig effect heeft op het aantal verkeersongevallen met gekwetsten. Voor fietsers bleek de balans evenwel minder positief en werd een beduidende stijging van het aantal ongevallen gevonden. In een vervolgonderzoek werd bijkomende informatie gezocht over de invloed van bepaalde kenmerken, zoals het type fietspad. Het onderzoek had betrekking op 90 rotondes in Vlaanderen. Het aantal ongevallen met fietsers vóór en na de aanleg van deze rotondes werd vergeleken met de evolutie in een vergelijkingsgroep van 72 kruispunten. Vervolgens werd de invloed geanalyseerd van het type fietspad en van enkele andere infrastructuurkenmerken. Rotondes met aanliggende fietspaden blijken beduidend zwakker te presteren dan de overige drie types. Het aantal zware ongevallen met fietsers neemt echter overal toe, ongeacht het type fietspad. Rotondes die werden aangelegd op kruispunten waar voordien verkeerslichten stonden, presteren zwakker dan rotondes op andere types van kruispunten. (Author/publisher)

Publicatie aanvragen

14 + 0 =
Los deze eenvoudige rekenoefening op en voer het resultaat in. Bijvoorbeeld: voor 1+3, voer 4 in.

Publicatie

Bibliotheeknummer
20080763 ST [electronic version only]
Uitgave

Verkeersspecialist, Vol. 16 (2008), No. 146 (maart), p. 6-9

Onze collectie

Deze publicatie behoort tot de overige publicaties die we naast de SWOV-publicaties in onze collectie hebben.