Files in de vrije tijd.

Auteur(s)
Boumans, A. Jorritsma, P. & Harms, L.
Jaar
Samenvatting

Vrije tijd is de grootste bron van mobiliteit: het omvat bijna tweevijfde van alle verplaatsingen en ruimt tweevijfde van alle afgelegde kilometers. De huidige omvang van het vrije tijdsverkeer, de groeiverwachting, de pieken bij mooi weer en evenementen en de beeldvorming rond dit thema, roepen de vraag op wat de invloed van de vrijetijdsmobiliteit nu feitelijk is op het wegennet. Welke bijdrage levert het motief vrije tijd aan de congestievorming, betrouwbaarheid van de reistijd en de knelpunten op het Nederlandse hoofdwegennet? Rijkswaterstaat Adviesdienst Verkeer en Vervoer en het Sociaal en Cultureel Planbureau hebben in 2005 en 2006 een verkenning uitgevoerd om een antwoord te geven op deze vragen. De verkenning levert enerzijds een algemeen op beeld van de vrijetijdsmobiliteit in Nederland, anderzijds geeft het inzicht in wat er zich op het ogenblik op het Nederlandse hoofdwegennet afspeelt. Daarbij is er ook gekeken naar de toekomst, waarbij als zichtjaar 2020 is ge hanteerd. Er is specifiek aandacht besteed aan verschillen in vrijetijdsmobiliteit tussen de ‘normale’ werkdagen, maandag tot en met vrijdag en weekend-dagen, tussen spits- en daluren en tussen dagen in de zomer en buiten de zomer. De verkenning laat zien, dat de vrijetijdsmobiliteit weliswaar een hoog aandeel in de totale mobiliteit heeft, maar gezien de omvang van het motief slechts een bescheiden bijdrage aan de dagelijkse bereikbaarheidsproblematiek levert in Nederland. Slechts een klein deel van de vrijetijdsmobiliteit manifesteert zich tijdens de spits en daarbij is de autobezetting gemiddeld hoog. Daarbij moet gezegd worden dat evenementen en incidenten wel lokaal voor grote problemen kunnen zorgen: in de cijfers is dit verdisconteerd, maar wordt het ‘genivelleerd’ in de totalen. De vrijetijdsmobiliteit zorgt nu en in de nabije toekomst niet voor grote structurele bereikbaarheidsproblemen, maar omgekeerd vormt de totale mobiliteit wel een belemmering voor de vrije tijd. De groeiende verkeersdrukte gaat de economisch en maatschappelijk belangrijke sector van vrije tijd steeds meer in de weg zitten. Misschien is een meer toepasselijke vraag, of verschillende segmenten economisch verkeer elkaar in de weg zitten? (Author/publisher)

Publicatie aanvragen

6 + 5 =
Los deze eenvoudige rekenoefening op en voer het resultaat in. Bijvoorbeeld: voor 1+3, voer 4 in.

Publicatie

Bibliotheeknummer
20062173 a1 ST (In: ST 20062173 [electronic version only])
Uitgave

In: Samenwerken is topsport : 33ste Colloquium Vervoersplanologisch Speurwerk CVS : bundeling van bijdragen aan het colloquium gehouden te Amsterdam, 23 en 24 november 2006, deel 1, p. 3-18, 7 ref.

Onze collectie

Deze publicatie behoort tot de overige publicaties die we naast de SWOV-publicaties in onze collectie hebben.