Flexibilisering snelheidslimieten autosnelwegen : onderzoek 80 km/u op luchtknelpunten en optimalisatie snelheidslimieten 100/120 km/u.

Auteur(s)
Interdepartementale Projectgroep Snelhedenbeleid
Jaar
Samenvatting

Dit rapport bevat een beknopte weergave van de resultaten van enkele onderzoeken die zijn uitgevoerd naar een flexibilisering van de snelheidslimieten op het autosnelwegennet. Aanleiding voor het onderzoek vormde het Algemeen Overleg snelheidslimieten van 23 oktober 2003, waarin een afweegkader is gepresenteerd voor toepassing van snelheidsreductie (met handhaving) voor luchtkwaliteits-knelpunten langs het snelwegennet. Het onderzoek heeft zich toegespitst op twee onderwerpen: 1. In hoeverre is het zinvol om met het oog op het verbeteren van de luchtkwaliteit op 9 luchtknelpunten (hot spots) de snelheid te verlagen naar 80 km/u. Dit naar aanleiding van de positieve evaluatie van de A13 bij Overschie. 2. In hoeverre kan de maximumsnelheid op een aantal wegvakken worden verhoogd van 100 naar 120 km/u om beter aan te sluiten bij het wegbeeld en de beleving daarvan door de weggebruiker. In dat kader is ook bezien in hoeverre een verhoging van de limiet van 120 naar 130 km/u tot de mogelijkheden behoort. Naar aanleiding van het onderzoek naar de 9 luchtknelpunten wordt aanbevolen een verlaging van de snelheidslimiet in te voeren op 4 geselecteerde trajecten met luchtknelpunten. Deze trajecten zijn: A10 West bij Amsterdam, A20 Rotterdam Noord, A12 bij Utrecht en de A12 bij Voorburg. Het onderzoek bevestigt de gunstige werking van de reeds ingevoerde snelheidsreductie op de A13 bij Overschie. Het onderzoek naar locaties waar de snelheidslimiet kan worden verhoogd teneinde deze meer in overeenstemming te brengen met het weg- en verkeersbeeld resulteert in een selectie van 10 wegvakken. Daadwerkelijke verhoging van de limiet is op deze wegvakken op korte termijn niet mogelijk vanwege de consequenties voor de luchtkwaliteit en de recente uitspraken van de Raad van State m.b.t enkele spoedwet-trajecten. Het onderzoek bevestigt een consistente visie t.a.v de snelheidslimieten voor het autosnelwegennet: 120 km/u waar het kan, 100 km/u waar het moet (in stedelijke gebieden) en 80 km/u als uitzondering op daarvoor in aanmerking komende probleemlocaties. De onderzoeksresultaten zijn besproken met de Tweede Kamer ter gelegenheid van het AO verkeersemissies van 4 november 2004. (Author/publisher)

Publicatie aanvragen

5 + 9 =
Los deze eenvoudige rekenoefening op en voer het resultaat in. Bijvoorbeeld: voor 1+3, voer 4 in.

Publicatie

Bibliotheeknummer
20050201 ST [electronic version only]
Uitgave

Rotterdam, Directoraat-Generaal Rijkswaterstaat, Adviesdienst Verkeer en Vervoer AVV / Delft, Directoraat-Generaal Rijkswaterstaat, Dienst Weg- en Waterbouwkunde DWW, 2004, 34 p., 11 ref.

Onze collectie

Deze publicatie behoort tot de overige publicaties die we naast de SWOV-publicaties in onze collectie hebben.