Gebruik van een bioptisch telescoop systeem bij beroepsmatig rijden en het T-rijbewijs : een advies tot herziening van de regelgeving.

Auteur(s)
Commissie Brookhuis en De Waard & Melis-Dankers, B.J.M.
Jaar
Samenvatting

Dit adviesrapport is opgesteld door de commissie Brookhuis en De Waard [zie bijlage A] op verzoek van het Ministerie van Infrastructuur en Milieu (I&M). Opdracht is verleend aan Koninklijke Visio (Visio). De opdrachtnemer is verzocht om de Rijksuniversiteit Groningen (RuG) bij dit onderzoek te betrekken en afstemming te zoeken met het Centraal Bureau Rijvaardigheidsbewijzen (CBR). Het voorliggende advies betreft een advies over het beroepsmatig rijden met een Bioptisch Telescoop Systeem (BTS) en de gevolgen en uitvoering van de nieuwe wetgeving ten aanzien van het T-rijbewijs zoals die geldt per 1 juli 2015. Specifiek gaat het daarbij over het gebruik van een BTS door mensen met verlaagde gezichtsscherpte bij het besturen van tractoren en motorvoertuigen met beperkte snelheid (MMBS). Daarnaast zal Visio in een separaat rapport adviseren over het rijden met een BTS in het donker. Een BTS is een individueel aangepast optisch hulpmiddel dat bedoeld is voor mensen met een beperkte detailwaarneming t.g.v. een gedaalde gezichtsscherpte01;02 (bijlage D). Een BTS bestaat uit een zeer kleine telescoop (typisch 2-3x vergrotend) die gemonteerd is in een montuur met individuele draagglazen. De monoculaire telescoop zit schuin bovenin één van de draagglazen gemonteerd, boven de normale kijklijn [figuur 1a]. Het biedt mensen met een gedaalde gezichtsscherpte de mogelijkheid om instantaan en kortdurend het beeld te vergroten door met een kleine knik van het hoofd de telescoop voor het oog te brengen [figuur 1b]. Een BTS wordt gebruikt om details in het verkeer tijdig waar te nemen en adequaat te kunnen anticiperen. Een BTS wordt vooral gebruikt voor het lezen van borden, het anticiperen bij het naderen van een kruising, tijdig beoordelen van gedrag van andere verkeersdeelnemers en het beoordelen of de linkerbaan vrij is bij een inhaalmanoeuvre. Een kijkbeweging door de telescoop duurt maximaal 1 seconde, vergelijkbaar met een blik in de achteruitkijkspiegel. Het aantal kijkbewegingen door de telescoop varieert sterk en is afhankelijk van de verkeersituatie, de visuele restfunctie en de behoeften van de individuele gebruiker03;04 (ordegrootte 1x per minuut). Het correct leren omgaan met een BTS vereist een intensief trainingstraject (zie bijlage B4). Op basis van wetenschappelijk onderzoek binnen het programma AutO&Mobiliteit door Koninklijke Visio, RuG en CBR en het Rapport Kooijman05 is in 2009 de regelgeving in Nederland aangepast waardoor het autorijden met een BTS mogelijk werd voor mensen met een normaal gesproken onvoldoende gezichtsscherpte van 0,16 tot 0,5. Het betrof vooralsnog uitsluitend rijbewijs B (personenauto). Tot mei 2016 zijn door het CBR in totaal 124 van dergelijke BTS-B-rijbewijzen afgegeven met code 102 (zie bijlage B3). (Author/publisher)

Publicatie

Bibliotheeknummer
20170305 ST [electronic version only]
Uitgave

Groningen, Koninklijke Visio, expertisecentrum voor slechtziende en blinde mensen, 2016, 28 p., 12 ref.

Onze collectie

Deze publicatie behoort tot de overige publicaties die we naast de SWOV-publicaties in onze collectie hebben.