Gebruikersonderzoek Nederlandse niet-autosnelwegen.

Auteur(s)
Rakic, B.
Jaar
Samenvatting

Als publieksgerichte organisatie voert Rijkswaterstaat (RWS) sinds een aantal jaar systematisch onderzoek uit naar de gebruikerswensen en -eisen ten aanzien van autosnelwegen. Mede hierdoor is relatief veel bekend over wat weggebruikers vinden van deze wegen in Nederland. Rijkswaterstaat kan hierdoor bij het ‘product’ autosnelwegen gericht inspelen op de wensen van de klant. Over de gebruikerseisen en -wensen ten aanzien van niet-autosnelwegen is relatief weinig bekend. Hoe weggebruikers dergelijke wegen beoordelen en welke zaken bij de beoordeling een rol spelen is nog grotendeels onduidelijk. Samen met andere wegbeheerders is RWS verantwoordelijk voor deze niet-autosnelwegen. Voor goed beheer is het van belang dat de gebruikerswensen en –eisen bekend zijn. Daarenboven wil Rijkswaterstaat inzicht krijgen in de mogelijkheden om vanwege van netwerkmanagement niet- autosnelwegen als alternatief voor autosnelwegen te gebruiken. Met de groeiende bereikbaarheidsproblematiek wordt de noodzaak om de capaciteit van het wegennet optimaal te benutten steeds groter. Vraag is of in voorkomende gevallen en, zo ja, onder welke voorwaarden weggebruikers zich van snelwegen om laten leiden naar niet-autosnelwegen. Om antwoord te krijgen op deze vragen heeft ARCADIS in opdracht van de Adviesdienst Verkeer en Vervoer (AVV) het weggebruikeronderzoek niet-autosnelwegen uitgevoerd. In voorliggende rapportage wordt verslag gedaan van deze studie. In hoofdstuk 2 komt de opzet van het onderzoek aan de orde. Hoofdstuk 3 schetst wat weggebruikers precies onder de term ‘niet-autosnelwegen’ verstaan en in hoofdstuk 4 komt hun totaaloordeel over deze wegen aan de orde. In de twee daaropvolgende hoofdstukken wordt dit kwaliteitsoordeel nader uitgesplitst en toegelicht. Eerst gaan we in hoofdstuk 5 in op de beleving van de fysieke infrastructuur. Vervolgens wordt in hoofdstuk 6 de perceptie van het rijgedrag en het overig verkeer op niet-autosnelwegen beschreven. Hoofdstuk 7 gaat in op de vraag hoe de beslissing rond routekeuze tot stand komt. In het verlengde daarvan kijken we in hoofdstuk 8 naar de mogelijkheden om niet-autosnelwegen als alternatief voor snelwegen te gebruiken. In hoofdstuk 9 worden de conclusies van het onderzoek beschreven. Tot slot komen in hoofdstuk 10 de aanbevelingen aan de orde. (Author/publisher) Bijlage 3: Weggebruikersonderzoek niet-autosnelwegen als optie voor netwerkmanagement: interviews met professionele weggebruikers. (http://www.rws-avv.nl/pls/portal30/docs/9036.PDF) Bijlage 5: Weggebruikersonderzoek niet-autosnelwegen verslag interviews weggebruikers. (http://www.rws-avv.nl/pls/portal30/docs/9037.PDF)

Publicatie aanvragen

3 + 1 =
Los deze eenvoudige rekenoefening op en voer het resultaat in. Bijvoorbeeld: voor 1+3, voer 4 in.

Publicatie

Bibliotheeknummer
20040976 ST [electronic version only]
Uitgave

Rotterdam, Directoraat-Generaal Rijkswaterstaat, Adviesdienst Verkeer en Vervoer AVV, 2004, 63 p. + bijl.; 110613/CE4/010/000115

Onze collectie

Deze publicatie behoort tot de overige publicaties die we naast de SWOV-publicaties in onze collectie hebben.