Vragenlijstonderzoek kan een goede basis zijn voor verkeersveiligheidsbeleid. Het is mogelijk om van een doelgroep of regio een profiel te maken met risicogedrag, veiligheidsbeleving, motivaties en handhavingvariabelen als pakkans en bekeuringen. Tevens is het mogelijk om met behulp van langjarige trends effecten van beleid te meten, zowel op gedragsniveau als op het niveau van motieven voor gedrag. Deze stellingen worden geïllustreerd met vier voorbeelden: - evaluatie van langdurige handhaving op het gebruik van fietsverlichting in Amsterdam waaruit blijkt dat dit beleid effectief is en doorgezet moet worden; - een regionaal veiligheidsprofiel van de regio Maastricht; - een profielbeschrijving van de groep weggebruikers die moeite heeft met de nieuwe essentiële herkenbaarheidkenmerken; - een beschrijving van frequent bekeurden waarin gedrag, motivaties en veiligheidsbeleving van deze groep worden beschreven waaruit blijkt dat deze groep vooral onveilig gedrag vertoond omdat de intrinsieke veiligheidsmotivatie lager is. (Author/publisher)
Samenvatting