Ontwikkelingen op maatschappelijk, economisch en ruimtelijk vlak leiden niet alleen landelijk maar ook in de gemeente Nijkerk tot een steeds veranderende mobiliteitsvraag. In dit nieuwe verkeer- en vervoerplan presenteert de gemeente Nijkerk de kaders van haar mobiliteitsbeleid voor de periode tot 2020. De Structuurvisie en het GVVP zijn tegelijkertijd tot stand gekomen, waarbij de Structuurvisie fungeert als richtinggevend kader voor het GVVP. Kortom: het GVVP is geschreven met de Structuurvisie als overkoepelend kader. De Structuurvisie heeft een planhorizon tot 2030. Voor het GVVP is dit tot 2020, met af en toe een doorkijk naar de situatie in 2030. De Structuurvisie en het GVVP zijn nauw met elkaar verbonden. Geplande ruimtelijke ontwikkelingen moeten immers goed worden ontsloten, terwijl omgekeerd nieuwe infrastructuur juist ook kansen biedt om ruimtelijke ontwikkelingen mogelijk te maken. De conclusie is dat: om de ambities uit de Structuurvisie te verwezenlijken en de bereikbaarheid van de gemeente Nijkerk richting de toekomst te bevorderen een integraal pakket van maatregelen nodig is. Het Gemeentelijk Verkeers- en Vervoerplan van Nijkerk bestaat uit drie delen: • Deel A: Nota beleidskaders hogere overheden • Deel B: Beleidsnota (voorliggend document) • Deel C: Uitvoeringsprogramma (volgt). (Author/publisher)
Samenvatting