Gordeldracht van bestuurder en passagier vooraan : analyse van gordeltellingen 2003 en 2004 in Antwerpen.

Auteur(s)
Nuyts, E. & Vesentini, L.
Jaar
Samenvatting

In this study, we analysed the data on seat belt use as they were provided by the traffic police of Antwerp. Data were collected in April 2003 and April 2004. For every car in the dataset, both sex and seat belt use of both driver and front seat passenger (if a front seat passenger was present) are available. Seat belt use in Antwerp in 2004 increased compared to 2003 for all subgroups: male and female drivers, male and female front seat passengers, and drivers with and without front seat passengers. The analysis of the data of 2004 supports all hypotheses based on the data of 2003, as they were formulated in the report of the Policy Research Centre for Traffic Safety of Nuyts and Vesentini (2004), De relatie tussen de gordeldracht van autobestuurders en passagiers, Steunpuntrapport RA-2004-33. For the city of Antwerp, it was found that: 1. Seat belt use of the driver is not correlated with presence or absence of a front seat passenger; 2. Passenger and driver usually behave in the same manner (both wear or wear not the seat belt); 3. Men wear the seat belt less often than women; 4. If accompanied by women, male drivers wear more often the seat belt; if accompanied by men, and male drivers wear less often the seat belt; 5. There is no significant relationship between seat belt use of female drivers and presence or sex of their passengers; 6. Male passengers use the seat belt less often when the accompanying a male driver; 7. Percentage of seat belt use is comparable in the centre of the city with seat belt use on access roads towards the centre of the city; The present study allows two conclusions concerning sensitisation campaigns. Men are a target group for sensitisation campaigns. And this holds especially if two men are sitting in a car. At least in Antwerp, then both driver and passenger wear less often the seat belt. In 2003, seat belt use was higher in the centre than on the access roads to the centre. This result was not found for 2004. Therefore, we think that the result is not caused by the difference between the roads. But in 2003, a sensitisation campaign for seat belt use was performed more intensively in the centre than on the access roads. This result suggests that the intensity of a campaign influences directly the seat belt use afterwards. Hence, if campaigns measurably improve seat belt use, it is worthwhile performing campaigns (assuming costs are not too high). (Author/publisher) Nederlandse samenvatting: In dit onderzoek hebben we data over autogordeldracht, die ons aangeleverd werden door de Verkeerspolitie van de stad Antwerpen op basis van gordeltellingen in april 2003 en april 2004, dieper geanalyseerd. Een krachtig aspect van deze dataset is dat voor elke wagen van bestuurder en passagier zowel het geslacht als de gordeldracht genoteerd zijn. De gordeldracht in Antwerpen van 2003 naar 2004 is gestegen voor alle mogelijke deelgroepen: mannelijke en vrouwelijke bestuurders, mannelijke en vrouwelijke passagiers voorin, bestuurders met en zonder passagiers voorin. De analyse van de data van 2004 ondersteunt alle hypotheses op basis van de data van 2003, zoals die geformuleerd werden in het Steunpuntrapport RA-2004-33 van Nuyts en Vesentini (2004). Voor de stad Antwerpen vonden we dat: 1. De gordeldracht van de bestuurder is niet gecorreleerd met aan- of afwezigheid van een passagier; 2. Bestuurder en passagier voorin vertonen meestal hetzelfde gedrag (samen wel of niet de gordel dragen); 3. De gordel wordt minder door mannen gedragen; 4. Mannelijke bestuurders dragen meer de gordel als ze vergezeld zijn van vrouwen, en minder als ze vergezeld zijn van mannen; 5. Er is geen significant verband tussen de gordeldracht van vrouwelijke bestuurders en het geslacht van hun passagiers; 6. Mannelijke passagiers dragen minder de gordel als ze meerijden met een man; 7. In het centrum wordt de gordel evenveel gedragen als op de toegangswegen naar het centrum; Dit onderzoek levert twee conclusies op die belangrijke input naar het opzetten van campagnes ter verhoging van de gordeldracht leveren. Mannen vormen op zich een doelgroep vormen voor sensibilisatiecampagnes. En, alleszins in Antwerpen, geldt dit zeker als twee mannen samen in een auto zitten. Zowel de bestuurder als de passagier dragen dan minder de gordel. De hogere gordeldracht die in 2003 gevonden werd voor het centrum, in vergelijking met de toegangswegen in de districten, is waarschijnlijk niet te wijten aan de ligging of de wegcategorie van de twee groepen. Dit was eerder het gevolg van een intensievere campagne voor gordeldracht –net voor de gordeltellingen- in het centrum dan op de toegangswegen. Dit wil zeggen dat het effect van campagnes afhangt van hun intensiteit. Het suggereert ook dat de stijgende trend in Antwerpen mee het gevolg is van de inspanningen van de Antwerpse politie. Als campagnes meetbare verbeteringen teweeg brengen (en ze vanuit het kostenstandpunt ook verdedigbaar zijn), dan is het de moeite om ze te blijven doen. (Author/publisher) The report is available at: http://www.steunpuntverkeersveiligheid.be/nl/modules/publications/store…

Publicatie aanvragen

16 + 4 =
Los deze eenvoudige rekenoefening op en voer het resultaat in. Bijvoorbeeld: voor 1+3, voer 4 in.

Publicatie

Bibliotheeknummer
C 34377 [electronic version only]
Uitgave

Diepenbeek, Steunpunt Verkeersveiligheid, 2004, 28 p., 30 ref.; Rapportnummer RA-2004-44

Onze collectie

Deze publicatie behoort tot de overige publicaties die we naast de SWOV-publicaties in onze collectie hebben.