Grijs op reis : over de mobiliteit van ouderen.

Auteur(s)
Jorritsma, P. & Olde Kalter, M.-J.
Jaar
Samenvatting

In het huidige publieke debat over vergrijzing is de aandacht voor transportgerelateerde vraagstukken onderbelicht. Er is weinig bekend over het effect van een steeds maar ouder wordende samenleving op de toekomstige mobiliteit in Nederland. In 2020 is een vijfde van de bevolking 65 jaar of ouder. De toekomstige oudere heeft vaker de beschikking over een rijbewijs en een auto, heeft een hoger inkomen en opleidingsniveau en blijft langer gezond en vitaal. Gaan ouderen zich hierdoor in de toekomst anders gedragen en wat betekent dit voor de mobiliteit in Nederland? In dit rapport wordt op basis van literatuurstudie, analyses van het huidige mobiliteitsgedrag van ouderen en een inschatting van het toekomstige gedrag een antwoord op deze vragen gegeven. De onderzoeksresultaten laten zien dat ouderen bijna de helft van de totale mobiliteitsgroei in Nederland voor hun rekening nemen. Toekomstige ouderen gedragen zich anders dan de ouderen van nu: zij gaan vaker op pad, mijden de ochtendspits en wonen minder vaak in de stad. Deze gedragsveranderingen leiden tot een extra groei van de mobiliteit met bijna 3 procent. Dit zullen vooral meer autokilometers zijn. Het openbaar vervoer blijft in de mobiliteit van ouderen ook in de toekomst een beperkte rol spelen. Naast een effect op de mobiliteit heeft de vergrijzing invloed op de verkeersveiligheid. Doordat de kwetsbare groep 65-plussers in omvang toeneemt, groeit hun aandeel in de verkeersdoden de komende decennia. De grootste groep slachtoffers valt onder de kwetsbare verkeersdeelnemers: voetgangers, fietsers, brom- en snorfietsers. (Author/publisher) In the future (2020,) there will be more elderly, and their share in the total population will be larger as well. By then, one fifth of the population will be 65 or over. In addition, more elderly will own a driver’s license and a car at that point in time. Their average educational level and their income will be higher, plus elderly will be healthier and more energetic. The elderly of the future will have a different lifestyle and be more focused on activities outside of the home. The question thus is: How will the ageing population contribute to increasing mobility? Scenarios for the future are predicting that in the Netherlands mobility will continue to grow over the next years. According to the Global Economy Scenario (GE scenario) people aged 65+ account for nearly half the total growth in mobility. The fact that this group of elderly is growing accounts for one quarter of the mobility growth. A larger number of elderly still holding a job, more elderly in the higher income brackets and more elderly owning a car are also important contributing factors. Almost one quarter of the total growth in mobility results from a change in what characterizes elderly. The future elderly will behave differently from today’s. This change in behaviour includes more out-of-the-home activities, travelling after the morning rush hour, and a different preferred location for living. The behavioural changes result in an 2.8% additional growth of total mobility. Of this, 1.5% can be ascribed to the group of 65+ citizens. The increase in activities outside of the home will have the greatest impact. This will mainly become apparent from an increased car mileage. Public transport will continue to play only a minor role in the mobility of the future elderly Providing free public transport to the over 65 will not change this. The subsidy will end up with elderly who are perfectly capable of paying for the use of public transport out of their own means. To ensure the continued mobility of elderly it may be more effective to keep available various mobility facilities (e.g. regional taxi, targeted transport, individual means of transport), in combination with a differentiated fare policy for the elderly. In addition to an effect on mobility, the ageing population will have an impact on road safety as well. Because the vulnerable group of the over 65 will increase in size, their share in traffic fatalities will go up over the next decades. In 2000, they had a 22% share in these; in 2010 this is predicted to go up to 24%, and it is expected to further increase to 26% in 2020. The majority of the fatalities will affect the vulnerable groups in traffic: pedestrians, cyclists and moped riders. (Author/publisher)

Publicatie

Bibliotheeknummer
20081330 ST [electronic version only]
Uitgave

Den Haag, Ministerie van Infrastructuur en Milieu (IenM), Kennisinstituut voor Mobiliteitsbeleid KiM, 2008, 88 p., ref. - ISBN 978-90-8902-037-6

Onze collectie

Deze publicatie behoort tot de overige publicaties die we naast de SWOV-publicaties in onze collectie hebben.