Onlangs werd in Zweden een grootschalig ISA-demonstratieproject afgesloten. Na vroegere kleine projecten die ervaring en kennis verschaften in technische mogelijkheden en onderzoeksvragen, wilden de onderzoekers meer aspecten meer gevarieerd testen. Een groter project zou vragen kunnen beantwoorden over de effecten van ISA op wegveiligheid, leefmilieu, toegankelijkheid en transportkosten. Bovendien zou het meer inzicht verschaffen in de mogelijkheden om ISA op grotere schaal te implementeren. Tijdens het driejarig onderzoek werden in vier steden ongeveer 5000 voertuigen getest, uitgerust met drie verschillende ISA-systemen: 'waarschuwend ISA', 'informatief ISA' en het 'intelligent gaspedaal'. Elke stad bepaalde zijn eigen doelstellingen en onderzoeksvragen. Het onderzoek werd gevoerd met behulp van metingen, observaties, enquêtes en datalogging. Het project bewijst dat ISA de experimentele fase ontgroeid is en dat het automatisch aanpassen van de snelheid technisch mogelijk is. (Author/publisher)
Samenvatting