Haalbaarheid kencijfers voor lagere-orde-wegen en langzaam verkeer, deel 1

Een inventarisatie van kosten en baten
Auteur(s)
Hummel, Drs. ing. T
Jaar
Al geruime tijd beschikt de SWOV over kencijfers die het niveau van onveiligheid op verschillende wegtypen beschrijven. Sedert 1996 worden deze kencijfers bepaald met behulp van het rekenprogramma KenPro, dat een steekproef bevat van hoofdwegen binnen en buiten de bebouwde kom. Aangezien het grootste deel van de verkeersslachtoffers op de belangrijkere wegen valt, is besloten om hierop primair de aandacht te richten. Gegevens over zogenoemde ‘lagere-orde-wegen' (woonstraten, woonerven en plattelandswegen) zijn in de kencijfers dan ook doorgaans niet vertegenwoordigd. Hetzelfde geldt voor gegevens over langzaam verkeer. Kencijfers voor lagere-orde-wegen kunnen echter wel degelijk een belangrijke meerwaarde hebben voor de verkeersveiligheid. Niet alleen kunnen er relatieve knelpunten in het wegennet mee worden aangewezen, ook leveren dergelijke kencijfers waardevolle informatie voor het vergelijken van verschillende vormgevings- en inrichtingsvormen. Ook kencijfers over langzaam verkeer hebben een potentiële meerwaarde. Wanneer deze gegevens aan de bestaande kencijfers toegevoegd worden, kunnen immers nauwkeuriger risicocijfers worden berekend, en kunnen knelpunten voor het langzaam verkeer worden bepaald. Tegenover de baten van kencijfers voor lagere-orde-wegen en langzaam verkeer staan relatief hoge kosten. De benodigde gegevens voor het bepalen van kencijfers zullen op lagere-orde-wegen veelal niet bekend en/of geregistreerd zijn, hetgeen betekent dat vrijwel alle benodigde gegevens nog moeten worden geïnventariseerd. Om een weloverwogen keuze te kunnen maken om wel of niet kencijfers voor het onderliggende wegennet en langzaam verkeer te bepalen, zijn in deze studie de kosten en baten van deze kencijfers geïnventariseerd. Voor de toevoeging van gegevens voor langzaam verkeer aan de totale steekproef van KenPro, moet gerekend worden op een bedrag van circa f 200.000,- tot f 250.000,-. Voor de verzameling van de benodigde steekproef van lagere-orde-wegen is een bedrag van circa f 200.000,- geraamd
The feasibility of key risk indexes for lower-order roads and slow traffic; Part 1: An inventory of costs and benefits For some time, the SWOV Institute for Road Safety Research has had at its disposal key risk indexes that describe the level of safety on various types of road. Since 1996, these figures have been determined by means of KenPro, acalculation program that contains a sample of main roads located both inside and outside urban areas. Since the greatest percentage of accidents involving road casualties occurs on the more important roads, it was decided to focus primarily on these. As a rule, however, data about ‘lower-order roads' (residential roads, roads in pedestrian precincts and rural roads) is not represented in the key risk indexes. The same applies to data about slow traffic. Key risk indexes for lower-order roads, however, could actually play an important part in improving road safety. Not only could they be used to indicate anticipated problems in the road network, but such figures could also provide valuable information for comparing various types of layouts and designs. Key risk indexes could also provide additional insight into slow traffic. After all, once these figures would be used to supplement existing key risk indexes, more precise risk figures could be calculated, and problems involving slow traffic could be determined. Opposed to the benefits of key risk indexes for lower-order roads and slow traffic, however, the costs for obtaining these figures would be relatively high. Since the data needed to determine the key risk indexes is probably unknown and/or unrecorded insofar as the lower-order roads are concerned, this would mean that practically all the necessary data would still have to be gathered. In order to arrive at a well-considered choice as to whether or not to determine key risk indexes for the underlying road network and slow traffic, this study lists the costs and benefits involved. Adding the data associated with slow traffic to KenPro's total sample would cost approximately NLG 200,000 to NLG 250,000. For gathering the necessary sample of lower-order roads, an amount of approximately NLG200,000 is estimated
Rapportnummer
R-98-23 I
Pagina's
19
Gepubliceerd door
SWOV, Leidschendam

SWOV-publicatie

Dit is een publicatie van SWOV, of waar SWOV een bijdrage aan heeft geleverd.