Haalbaarheid kencijfers voor lagere-orde-wegen en langzaam verkeer, deel 2

Beschrijving van de aard van de kencijfers
Auteur(s)
Braimaister, Dr. ir. L.G. ; Hummel, Drs. ing. T
Jaar
Sinds 1988 publiceert de SWOV kencijfers verkeersveiligheid die het niveau van onveiligheid op verschillende wegtypen beschrijven. Bij de laatste actualisatie van de kencijfers in 1995 waren kencijfers van lagere-orde- wegen (woonstraten, woonerven en plattelandswegen) evenals gegevens over het langzame verkeer niet vertegenwoordigd. Ook voor lagere-orde-wegen kunnen kencijfers voor de verkeersveiligheid echter wel degelijk een belangrijke meerwaarde hebben. Voor de indicatie van relatieve knelpunten in het wegennet, maar ook voor de vergelijking van verschillende vormgevings- en inrichtingsvormen, kunnen kencijfers waardevolle informatie geven. Ook de toevoeging van gegevens over langzaam verkeer heeft een meerwaarde, omdat door deze toevoeging nauwkeuriger risicocijfers kunnen worden bepaald en knelpunten voor het langzaam verkeer kunnen worden bepaald. In het (afzonderlijk gepubliceerde) het eerste deel van deze rapportage zijnde kosten en baten van deze kencijfers geïnventariseerd. Om bij deze kosten/baten-analyse een duidelijk beeld te hebben van de uiteindelijke kencijfers en van de benodigde data en bewerkingen hiervan, isin de onderhavige rapportage een gedetailleerde beschrijving van (mogelijke) verschijningsvormen en berekeningsmethoden van de kencijfers gegeven. Inhet rapport wordt uitgebreid ingegaan op de omvang van de benodigde gegevensbestanden, statistische overwegingen bij de gegevensverzameling en mogelijke bewerkingstechnieken
The feasibility of key risk indexes for lower-order roads and slow traffic; Part 2: A description of the nature of the key risk indexes Since 1988, the SWOV Institute for Road Safety Research has been publishing key risk indexes for road safety that describe the level of safety on various types of roads. In the most recent updating of key risk indexes in 1995, key risk indexes for lower-order roads (residential roads, roads in pedestrian precincts, and rural roads), as well as data about slow traffic, were not represented. Key risk indexes for lower-order roads, however, could actually play an important part in improving road safety. Not only could they be used to indicate anticipated problems in the road network, but such figures could also provide valuable information for comparing various types of layouts and designs. Key risk indexes on slow traffic would provide additional insight. After all, once these figures would be used to supplement existing key risk factors, more precise risk figures could be calculated, and problems involving slow traffic could be determined. The first part of this report (published separately) lists the costs and benefits for obtaining these key risk indexes. In order to use this cost benefit analysis to obtain a clear picture of the final key risk indexes and the required data and processing of them, this report (Part 2) provides a detailed description of possible forms and calculation methods for the key risk indexes. This report provides a detailed examination of the size of the needed databases, statistical considerations involved in the gathering of data, and possible processing techniques
Rapportnummer
R-98-23 II
Pagina's
43
Gepubliceerd door
SWOV, Leidschendam

SWOV-publicatie

Dit is een publicatie van SWOV, of waar SWOV een bijdrage aan heeft geleverd.