Handheld bellen, augustus 2007 : een internet onderzoek in opdracht van Bureau Verkeershandhaving van het Openbaar Ministerie (BVOM).

Auteur(s)
-
Jaar
Samenvatting

Onder bezitters van rijbewijs B is een onderzoek gehouden naar belgedrag in de auto. Hierbij wordt een onderscheid gemaakt in handheld (met de telefoon in de hand) en handsfree bellen. In onderhavige rapportage staan de resultaten weergegeven van dit onderzoek, waarbij wordt gerapporteerd over de omvang en frequentie van handheld en handsfree bellen in de auto, bekendheid met en draagvlak voor regels betreffende bellen tijdens het autorijden, risicoperceptie van handheld bellen, bekendheid met de boete die men krijgt voor handheld bellen, de bekendheid met en het draagvlak voor controles op handheld bellen en de gepercipieerde pakkans indien handheld wordt gebeld. Ongeveer 48% van de bezitters van rijbewijs B belt minimaal eens per week in de auto. Het zijn voornamelijk mannen (55%) die minstens eens per week bellen in de auto. Mensen van 50 jaar of ouder bellen minder snel in de auto. Hoewel het bellen in de auto met de telefoon in de hand sinds 2002 is verboden, geeft bijna 30% van de respondenten aan dat ze wel eens (tussen één en meer dan tien keer per week) handheld bellen. Het zijn eerder mannen (32%) dan vrouwen (27%) die handheld bellen tijdens het autorijden. Ook zijn de mensen in de leeftijd 25-34 jaar eerder geneigd met de telefoon in de hand in de auto te bellen. Van deze groep belt ongeveer 43% op wekelijkse basis in de auto (ongeacht of het een privé-auto of een zakelijke auto is) handheld. Bijna de helft (47%) van de mensen die handheld bellen tijdens het autorijden, noemt als reden voor het handheld bellen dat ze zelf gebeld worden. Ook geeft ongeveer een derde aan dat het voor hen een reden is handheld te bellen als hun oortje / carkit / bluetooth het niet doet, of als men het niet bij zich heeft. Ongeveer 15-20% geeft aan dat ze handheld bellen wanneer ze een belangrijk telefoontje verwachten of moeten plegen. In totaal kan 45% van de mensen die in een auto rijden handsfree bellen in deze auto. Driekwart hiervan belt ook daadwerkelijk minimaal eens per week handsfree in de auto (het gaat hier om 34% van alle respondenten). Het grootste deel van de mensen die handsfree bellen doet dit omdat het de verkeersveiligheid ten goede komt (ongeveer 60 %). Daarnaast vindt nog eens 17% dat je dan makkelijker of prettiger belt. Ruim een tiende is bang dat ze anders een boete krijgen, en nog eens een tiende geeft aan dat het de wet is, en dat het dus moet. Het grootste deel van de respondenten zegt dat het op alle genoemde locaties (binnen / buiten de bebouwde kom, op de autosnelweg, stilstaand voor een verkeerslicht, in een langzaam rijdende file, in een stilstaande file of ergens anders) niet toegestaan is met de telefoon in de hand te bellen terwijl men auto rijdt (67%). Daarnaast zegt ruim een kwart dat er in een stilstaande file wel handheld gebeld mag worden terwijl men achter het stuur zit. Ook is 14% van mening dat er handheld gebeld mag worden terwijl de bestuurder voor een verkeerslicht stilstaat. Vrouwen weten eerder (terecht) dan mannen dat ze in een stilstaande file mogen bellen met de telefoon in de hand (vrouwen: 21%, mannen 4%) en als ze stilstaan voor een verkeerslicht (vrouwen 11%, mannen 2%). Hoewel het grootste deel ervan overtuigd is dat je dus niet handheld mag bellen als je in één van de genoemde situaties een auto bestuurt, is het wel toegestaan als bestuurder te bellen wanneer je stilstaat. Met deze regel is bijna driekwart van de respondenten het (helemaal) eens. Ongeveer 17% is het hier (helemaal) niet mee eens. De rest (8%) is indifferent. In dit onderzoek is ook gekeken of men op de hoogte is van het feit dat men tijdens het autorijden de telefoon helemaal niet in de hand mag hebben, ongeacht of deze aan of uit staat. Ongeveer 85% wist dit. Hoe ouder men is, des te eerder men dit bevestigt. Daarnaast zijn mensen in de zeer sterk stedelijke gebieden (minimaal 2500 adressen per vierkante kilometer, 77%) minder snel van deze regel op de hoogte dan mensen uit andere gebieden (84-87%). Draagvlak regels betreffende handheld bellen Het gros van de mensen (84%) vindt politiecontrole op handheld bellen zinvol. 58% vindt dat de politie hier te weinig op controleert en 24% vindt dat de politie zich beter kan bezighouden met andere controles in het verkeer. Het zijn vooral de 18-34 jaar oude mensen die het vaker minder (helemaal) eens zijn met de stelling dat politiecontrole zinvol is (ongeveer 75%). Daarnaast zien we dat hoe ouder men wordt, des te eerder men de politiecontroles als zinvol ervaart Van de 65 plussers is zelfs 94% van mening dat het zin heeft om politiecontroles te doen op het handheld bellen tijdens het autorijden Ook zien we dat wanneer men ouder wordt, men het eerder (helemaal) eens is met de stelling dat de politie te weinig controleert op niet-handsfree bellen Daarnaast zijn het eerder de mensen in de regio Zuid die vinden dat de politie te weinig controleert op handheld bellen tijdens het autorijden (63% uit Zuid is het hier (helemaal) mee eens, 59% uit West, 55% Noord en 54% Oost). Het gaat in de regio Zuid dan voornamelijk om de mensen die meestal op het onderliggende wegennet rijden (66% is het hier (helemaal) eens met de stelling dat de politie te weinig controleert). Vooral de jongere mensen vinden dat de politie zich beter kan bezighouden met andere controles in het verkeer. (Author/publisher)

Publicatie aanvragen

1 + 0 =
Los deze eenvoudige rekenoefening op en voer het resultaat in. Bijvoorbeeld: voor 1+3, voer 4 in.

Publicatie

Bibliotheeknummer
20071868 ST [electronic version only]
Uitgave

Hilversum, Intomart, 2007, 34 p.

Onze collectie

Deze publicatie behoort tot de overige publicaties die we naast de SWOV-publicaties in onze collectie hebben.