Het ontwerpen van (verbindings)bogen op autosnelwegen bij een klaverblad of een toe- of afrit, gebeurt op basis van de ontwerprichtlijnen. De verantwoording voor de inhoud van deze richtlijnen ligt in gedateerd onderzoek, onder meer uit de jaren ’70. De filosofie, uitgangspunten en afwegingen die ten grondslag lagen aan deze richtlijnen, zijn echter niet meer te achterhalen, waardoor een verantwoording voor de ontwerprichtlijnen ontbreekt. Daarnaast leidt de inhoud van de huidige richtlijnen tot onduidelijkheden voor de ontwerper en is het niet mogelijk om, indien nodig, gefundeerd van de richtlijn af te wijken. Om de theorieën achter de ontwerprichtlijn voor horizontale bogen te achterhalen en te bepalen of de vigerende richtlijn nog steeds representatief is voor de huidige situatie, zijn in opdracht van Rijkswaterstaat door TNO en ARCADIS gezamenlijk een aantal studies uitgevoerd op het gebied van voertuigtechniek, wegontwerp, verkeersveiligheid en human factors. In deze bijdrage beschrijven we de resultaten van en de onderlinge relaties tussen deze onderzoeken. (Author/publisher)
Samenvatting