Momenteel zijn we halverwege de uitvoering van het Meerjaren Uitvoeringsprogramma 2008-2011. Het ROVL op stoom is om waar te maken wat we hebben opgeschreven. Daarnaast wordt een extra inspanning geleverd. De in dit MUP opgenomen kwantitatieve doelstelling van 50 doden en 450 ziekenhuisgewonden in 2011 is door het Bestuursplatform ROVL bijgesteld tot nul ernstige slachtoffers op termijn. Deze nuloptie is vervolgens aanjager van nieuwe inzichten en activiteiten. Een cultuurverandering is op gang gekomen om, uiteindelijk, de verantwoordelijkheid weer terug te krijgen waar die thuis hoort: bij de weggebruiker zelf. Een traject is ingezet om de generieke maatregelen zoveel mogelijk onder te brengen bij RMO’s en gemeenten, hierdoor ontstaat ruimte om nieuwe wegen te ontdekken en ook in te slaan om verkeersveiligheid een impuls te geven. We gaan door met Duurzaam Veilig, maar we onderzoeken ook andere principes op uitvoerbaarheid en effect. (Author/publisher)
Samenvatting