Hink stap imagineering.

Auteur(s)
Lameijer, S.
Jaar
Samenvatting

Doel van het afstudeerproject was het samenstellen van een stappenplan dat leidt tot het positief beïnvloeden van het gedrag van de weggebruikers, zodat aan de hand van het concept ‘imagineering’ de verkeerssituatie en de verkeersveiligheid rond schoolomgevingen in Vinex-locaties verbetert. Imagineering is nieuw binnen de verkeerskunde. Imagineering komt in feite neer op het benaderen van een probleem of situatie waarbij een creatief proces wordt gevolgd en waarbij de eindgebruiker een centrale plaats krijgt. In het afstudeeronderzoek is naast een theoretische beschouwing rond de kansen voor imagineering binnen verkeerskunde specifiek gekeken naar imagineering in relatie tot Vinex-locaties. Doordat nieuwe bewoners veelal een minimale binding hebben met Vinex-locaties en omdat veel van de verkeersproblemen betrekking hebben op subjectieve verkeersonveiligheid liggen hier grote kansen voor imagineering. Binnen de afstudeerderscriptie is voor Vinex-locaties verder ingezoomd op de schoolomgeving. Uit meerdere onderzoeken die door SOAB zijn uitgevoerd, blijkt dat de verkeersonveiligheid in de schoolomgeving in Vinex-locaties vooral betrekking heeft op subjectieve verkeersonveiligheid. Gevoelens en beleving van onveiligheid dus. Voor imagineering ligt hier dan ook een kans. Door de beleving te beïnvloeden kan de subjectieve verkeersveiligheid verbeterd worden. De volledige tekst van de afstudeerscriptie Hink stap imagineering is te vinden op: http://www.verkeerskunde.nl/Uploads/2010/12/Sven-Lameijer.pdf (Author/publisher)

Publicatie aanvragen

2 + 3 =
Los deze eenvoudige rekenoefening op en voer het resultaat in. Bijvoorbeeld: voor 1+3, voer 4 in.

Publicatie

Bibliotheeknummer
20102111 ST [electronic version only]
Uitgave

Verkeerskunde, Vol. 61 (2010), [Epub.], [3] p.

Onze collectie

Deze publicatie behoort tot de overige publicaties die we naast de SWOV-publicaties in onze collectie hebben.