Imago en openbaar vervoer.

Auteur(s)
Berveling, J. Bakker, P. Harms, L. & Werff, E. van der
Jaar
Samenvatting

Mensen handelen op basis van beeldvorming. Dat geldt ook voor het openbaar vervoer (ov). Het oordeel over het ov kan gebaseerd zijn op ervaringen die recentelijk zijn opgedaan. Het komt echter ook voor dat reizigers het ov alleen kennen 'van horen zeggen' of op basis van gebruik in een ver verleden. Dan is het mogelijk dat beeld en werkelijkheid uit elkaar liggen. Uit onderzoek blijkt bijvoorbeeld dat een deel van de automobilisten de reistijd en de kosten van het openbaar vervoer overschat. Door het bieden van een reëler beeld van het ov kunnen deze reizigers een meer weloverwogen keuze tussen auto en ov maken. In het rapport ‘Imago en openbaar vervoer’ wordt nagegaan welke factoren het slechte imago van het openbaar vervoer verklaren. Deze liggen op het terrein van prestaties, vraag, communicatie en de maatschappelijke en bestuurlijke context waarin het ov functioneert. Een deel van deze verklarende factoren biedt aanknopingspunten voor een beter imago. Zo liggen er in eerste plaats mogelijkheden op het gebied van onbewuste beïnvloeding. Daarbij wordt niet ingezet op rationele argumenten, maar op factoren die de reis veraangenamen. Uit steeds meer psychologisch onderzoek blijkt dat prettige geuren, kleuren, geluiden en muziek en een aangename temperatuur het gedrag van mensen onbewust beïnvloedt. In de tweede plaats kan er beter worden ingespeeld op de behoeften van bepaalde doelgroepen, zoals jongeren. Door een opgefrist uiterlijk en het bieden van eigentijdse voorzieningen (bijvoorbeeld internet en/of beeldschermen met informatie) kan aansluiting worden gezocht bij hun leefwereld. In de derde plaats kunnen er meer prikkels worden ingebouwd die leiden tot productverbetering en innovatie. Tot slot is het de moeite waard om het nut van een gezamenlijke ov-campagne nader te onderzoeken. Een ov-campagne zou het openbaar vervoer positief in het nieuws kunnen brengen. (Author/publisher) English title: Image and public transport. English abstract: People act according to their perceptions. This also applies to public transport. And while people's views of public transport may indeed be based on recent personal experience, it is nevertheless also often the case that travellers' ideas of public transport are based on ‘hearsay' or experiences they had using public transport in the distant past, in which case it is possible that there is little or no correlation between perception and reality. Research has revealed that, for example, some car drivers overestimate the travel times and costs associated with public transport. By presenting a more accurate view of public transport, these travellers can helped to make better, more well-informed choices between cars and public transport. The study ‘Image and public transport', by KiM Netherlands Institute for Transport Policy Analysis, identifies the factors accounting for public transport's bad image. These factors are related to performance, demand, communication and the social and administrative context in which public transport operates. Some of these explanatory factors offer starting points for creating a better image for public transport. First, the influence of the subconscious presents opportunities. The focus is not on applying rational arguments, but rather on the factors that enhance a trip. Psychological studies have shown that pleasant smells, colours, sounds and music, and a comfortable temperature, unconsciously influence people's behaviour. Second, greater attention should be given to the needs of certain target groups, such as young people. Restyling exteriors and offering modern services (like for example internet access and/or video screens displaying information) could appeal to young people's social expectations. Third, more organisational incentives could lead to product improvements and innovation. In conclusion, it is worthwhile to study the potential benefits of a collective public transport campaign. Such a campaign could generate positive news stories about public transport in the media. (Author/publisher)

Publicatie

Bibliotheeknummer
20090762 ST [electronic version only]
Uitgave

Den Haag, Ministerie van Infrastructuur en Milieu (IenM), Kennisinstituut voor Mobiliteitsbeleid KiM, 2009, 99 p. + 3 app., ref. - ISBN 978-90-8902-051-2

Onze collectie

Deze publicatie behoort tot de overige publicaties die we naast de SWOV-publicaties in onze collectie hebben.